Vyučující
|
-
Šándorová Zdenka, PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Speciální pedagogika, předmět, vztah k jiným vědním disciplínám Členění speciální pedagogiky Historický vývoj speciální pedagogiky Systém péče o handicapované jedince Psychopedie Somatopedie Logopedie Tyflopedie (oftalmopedie) Surdopedie Etopedie Kombinované vady Specifické vývojové poruchy učení a chování
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
Výstupy z učení
|
Studijní předmět vychází ze znalosti základních poznatků pedagogiky a psychologie, které si studenti osvojili během předchozího studia. Pozornost bude věnována speciální pedagogice a jejímu postavení k ostatním pedagogickým oborům, utváření speciální pedagogiky a jednotlivých ?pedií? a základním tématům ve vztahu handicapovaný jedinec a majoritní společnost. Zvýšená pozornost bude věnována etopedické problematice. Zaměří se na možnosti uplatnění speciálně pedagogických přístupů ve vychovatelské práci.
Studenti získají znalosti z oboru Speciální pedagogika, s ohledem na budoucí výbavu absolventů oboru Resocializační pedagogika.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Posouzení zadané práce
Účast na seminářích min. 80%. Vypracování seminárního úkolu Samostudium dle povinné a doporučené literatury.
|
Doporučená literatura
|
-
ČERNÁ, M. Česká psychopedie. . Praha: Karolinum , 2008.
-
CHVÁTALOVÁ, H. Jak se žije dětem s postižením. Praha: Portál, 2001.
-
MATOUŠEK, O. Práce s rizikovou mládeží.. Praha, Portál, 1996.
-
MÜHLPACHR, P. Dilemata speciální pedagogiky. Brno: MSD s.r.o., 2007.
-
PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno:Paido, 2006.
-
SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. Praha,Grada, 2007.
-
VAŠŤATKOVÁ, J. Moderní trendy ve speciální pedagogice s přesahem do sociální správy. Olomouc:Hanex, 2008.
-
VÍTKOVÁ, M. (ed.). Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: Paido, 2004.
|