Předmět: Vzdělávací politika

» Seznam fakult » FF » KVV
Název předmětu Vzdělávací politika
Kód předmětu KVV/VZPOL
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hájková Lucie, Mgr.
Obsah předmětu
Role a cíle vzdělávací politiky. Vývoj v ČR a v Evropě. Aktéři vzdělávací politiky. Financování a modely hodnocení. Účinnost a užitečnost v praxi. Perspektivy a vzdělávací politiky.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je poskytnout studentům základní přehled o vývoji, současném stavu a perspektivách vzdělávací politiky v zemích EU a také Evropské komise.
Studenti získají přehled o jejím utváření pod vlivem ekonomických (zaměstnanostních), politických a kulturně sociálních ukazatelů. Studenti se seznámí se základními obsahovými problémy vzdělávací politiky, jejími aktéry a budou schopni rozpoznávat základní vývojové a určující trendy a vyhodnocovat analytické zprávy celoevropského i regionálního charakteru týkající se výchovy, vzdělávání, mládeže a školství. Studenti získají vhled do problematiky různých diskutovaných modelů vizí krátko-, středně- a dlouhodobého charakteru, které jsou nyní v EU známy.
Předpoklady
nespecifikováno
KVV/ZPED2

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

účast na přednášce, semináři
Doporučená literatura
  • A decade of reforms at compulsory education level in the European union (1984-1994).. Brusel: EURYDICE, 1997.
  • Celoživotní učení pro všechny.. Praha: UN-Gnosis, 1997.
  • České vzdělání a Evropa.. Praha: CVP při PedF UK, 1999.
  • České vzdělávání a Evropa.. Praha: CVP při PedF UK, 1999.
  • Klíčové údaje o školství v Evropské unii1997.. Praha: UIV-EURYDICE, 1998.
  • Lidské zdroje v české republice 1999. Praha, NVF a UIV, 1999.
  • Lifelong Learning to Maintain Employability.. Paris: OECD, 1997.
  • Memorandum o celoživotním vzdělávání.. Praha: UIV, 2001.
  • Národní politika výzkumu a vývoje České republiky.. Praha: Rada vlády ČR a MŠMT ČR., 2000.
  • Národní program rozvoje vzdělávací soustavy v České republice Bílá kniha.. Praha: MŠMT, 2001.
  • Pedagogický výzkum a vzdělávací politika.. Praha: UK, 1997.
  • Pohled na školství v ukazatelích OECD.. Praha: UIV, 1996.
  • The State and the School. Some European Perspectives.. Ljubljana, 2001.
  • Učení je skryté bohatství. Vzdělávání pro 21. století.. Praha: UVRŠ PedF UK, 1997.
  • Vize rozvoje české republiky do roku 2015.. Praha: Gutenberg, 2001.
  • Výroční zprávy MŠMT ČR za rok 1995/96, 1997/98, 1999/2000.. Praha: UIV 1996-2001.
  • Vývoj spolupráce zemí OECD ve vzdělávací politice.. Praha: UIV, 1995.
  • Zprávy o národní politice ve vzdělávání. Česká republika.. Praha: UI, 1996.
  • BACÍK, F.; KALOUS; SVOBODA, J. Úvod do teorie a praxe školského managementu. I.- II. díl.. Praha: Karolinum, 1995.
  • BOUDA, T. Vzdělávací politika a vzdělávací soustava.. Ostrava, 2000.
  • KALOUS, J. Teorie vzdělávací politiky.. Praha: UIV, 1997.
  • MALACH, J. Vzdělávací politika a makrořízení školství.. Ostrava: CDV OU, 1997.
  • PAŘÍZEK, V. Perspektivní varianty vzdělávací politiky.. Praha: Pedagogika, 1993.
  • RÝDL, K. K evropské vzdělávací politice.. Hradec Králové: PC, 1997.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Humanitní studia (2016) Kategorie: Filozofie, teologie 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Humanitní studia (2013) Kategorie: Filozofie, teologie 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní