Vyučující
|
-
Ďatko Ilona, PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Rýdl Karel, prof. PhDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Základní vývojové trendy v pedagogickém myšlení s bližší charakteristikou vybraného období. Pedagogika jako věda. Struktura oborů, cíle. Problémy humanizace pedagogického myšlení. Systém správy a řízení českého školství. Vývojové trendy institucionalizace. Problém autonomizace a liberalizace vzdělávací soustavy. Sociální charakter výchovy a vzdělávání. Sociálně kritické a personalistické teorie v pedagogice. Vývoj obsahu vzdělávání. Současné problémy kurikulární politiky v České republice. Smysl cílů v podobě klíčových kompetencí. Proměny pojetí osobnosti v dějinách a jejich vliv na pedagogické myšlení. Sociálně psychologické aspekty osobnosti. Problémy inovací v oblasti výchovy a vzdělávání. Pojetí kvality a jejího hodnocení ve vzdělávání. Problémy vztahů rodiny a školy. Práva rodičů a dětí. Rodinná politika v ČR. Mimoškolní pedagogika, její prostředky a aktéři. Pedagogické pojetí volného času. Kategorie svobody a odpovědnosti ve výchově. Rozhodování jako sociální akt. Systém péče o děti a mládež se speciálními potřebami v České republice. Světové trendy v oblasti péče o děti se speciálními potřebami. Hodnotová orientace společnosti a její vliv na charakter výchovy a vzdělávání. Alternativní pedagogická hnutí a jejich smysl pro společnost. Problém sektářství a marginalizace skupin ve společnosti. Aktuální problémy sociální pedagogiky. Systém prevence a represe. Základy a principy výchovného poradenství. Diagnostické metody v pedagogice. Metodologie kvantitativního a kvalitativního výzkumu. Rozvíjení sociálních dovedností jako cíl vzájemného porozumění. Agresivita, její formy, projevy a zvládání. Generační konflikt a porozumění. Konflikty a jejich možné řešení. Krizová situace a modely jejího zvládání. Deviantní jednání a myšlení.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Metody samostatných akcí
|
Výstupy z učení
|
Studijní obor poskytuje přímou návaznost na bakalářský studijní obor Humanitní studia, specializační zaměření pedagogické na FF UPa. Rovněž tak umožňuje studijní kontinuitu z jiných bakalářských studijních oborů pedagogického zaměření (viz. formulář Ba). Pokud studentův absolvovaný bakalářský studijní obor humanitního zaměření NEMÁ pedagogickou specializaci, je student povinen složit Rozdílovou zkoušku. Tuto zkoušku skládá nejpozději do konce 2. semestru.
Studenti uplatní širší znalosti v pedagogice a jejích oborů v rozdílové zkoušce.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Pokud studentův absolvovaný bakalářský studijní obor humanitního zaměření NEMÁ pedagogickou specializaci, je student povinen složit Rozdílovou zkoušku.
|
Doporučená literatura
|
-
Národní program rozvoje vzdělávání. Bílá kniha.. Praha: Tauris, 2001.
-
BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. P, 1998.
-
BREZINKA, W. Filozofické základy výchovy. Praha: Zvon, 1996.
-
HAVLÍK, R., KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha:Portál, 2002.
-
NOVOTNÁ, M.; KREMLIČKOVÁ, M. Kapitoly ze speciální pedagogiky pro učitele.. Praha: SPN, 1997.
-
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha:Portál, 1997.
-
PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha:Portál, 2004.
-
RÝDL, K. Inovace školských systémů. Praha: ISV, 2003.
-
VORLÍČEK, CH. Úvod do pedagogiky. Praha: UK, 2000.
|