Předmět: Základy pedagogiky I

» Seznam fakult » FF » KVV
Název předmětu Základy pedagogiky I
Kód předmětu KVV/ZPED1
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Rýdl Karel, prof. PhDr. CSc.
Obsah předmětu
Úvod do pedagogiky jako vědní disciplíny, základní pojmy. Vývojové etapy a metody pedagogických výzkumů. Základní pedagogické disciplíny. Pojetí člověka ve vývoji, nové paradigma výchovy. Vzdělávání ve středověku. Proměna univerzity. Přínos Komenského a Herbarta. Reformní a alternativní pedagogická hnutí - příklad Montessori. Školství v ČSR do roku 1939. Vývoj výchovy a vzdělávání po roce 1945. Vývoj maturitní zkoušky.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je poskytnout vhled do problematiky oboru a seznámit se s aktuálními otázkami pedagogické teorie a praxe. Studenti jsou orientováni na porozumění základním vývojovým tendencím v oblasti výchovy a vzdělávání, které ovlivňují současnou teorii a praxi.
Student bude schopen samostatného vhledu do problematiky pedagogického myšlení, výchovy a vzdělávání.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Posouzení zadané práce, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta

2 recenze, esej nebo překlad s komentářem
Doporučená literatura
  • BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání.. Praha: Portál, 1998.
  • BREZINKA, W. Filozofické základy výchovy.. Praha: Zvon, 1996.
  • MAŇÁK, J.; PROKOP, J.; SOLFRONK, J. Kapitoly ze sociální pedagogiky a psychologie.. Brno: Paido, 1998.
  • PIKE, G.; SELBY, D. Globální výchova.. Praha: Grada, 1994.
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika.. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1228-7.
  • PRŮCHA, J. Pedagogická encyklopedie.. Portál, Praha, 2011.
  • RÝDL, K. Základy obecné pedagogiky I. PedF TU.. Liberec: TU, 2004.
  • SCHOENEBECK, H. Texty k postpedagogickému myšlení.. Pardubice, 2000.
  • ŠMELOVÁ, E.; RÝDL, K. Vývoj institucionalizace výchovy.. UP, Olomouc, 2012.
  • VACÍNOVÁ, T. Dějiny vzdělávání.. Praha, 2009.
  • VORLÍČEK, CH. Úvod do pedagogiky. Praha: UK, 2000.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Humanitní studia (2013) Kategorie: Filozofie, teologie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Humanitní studia (2016) Kategorie: Filozofie, teologie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní