| Název předmětu | Válka, šlechta a společnost v raném novověku |
|---|---|
| Kód předmětu | UHV/RNOV |
| Organizační forma výuky | Seminář |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Letní |
| Počet ECTS kreditů | 3 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | nespecifikováno |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Válka jako kulturní a civilizační fenomén evropských dějin. Tzv. "vojenská revoluce" a její důsledky. Šlechtické turnaje - válka v malém nebo divadlo mocných? Renesanční a barokní fortifikace a jejich symbolický i skutečný význam. Vojenská role aristokratické rezidence. Rezidenční zbrojnice na cestě od užitného korpusu k reprezentaci. Zemské hotovosti a jejich místo v předbělohorské české společnosti. Šlechtic bojovník - Archetyp1: "Rytíř cti a slávy". Šlechtic bojovník - Archetyp 2: "Obchodník s válkou". Aristokracie z českých zemí a důstojnický sbor habsburské armády. Reflexe vojenské kariéry v raněnovověké společnosti. Inter Arma Silent Musae? Odraz války v soudobém umění.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Výstupy z učení |
|
Cílem předmětu je nesnažit se pohlížet na válku skrze zbraňové systémy, svedené bitvy nebo optikou použité strategie. Válka je zde chápána jako fenomén, který je integrální součástí a spoluformujícím prvkem kultury a myšlenkového světa raněnovověké společnosti, především pak její nejvýše postavené vrstvy, aristokracie.
Studenti získají schopnost reflektovat válku a její podoby v praktické rovině (vojenská kariéra, militarizace panství, dopad válečných konfliktů), tak i v rovině symbolické (reprezentace, umění, architektura) a mentální (prestiž vojenského velitele, utváření obrazu šlechtice - válečníka v očích společnosti). |
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Písemná zkouška
aktivní podíl na seminářích, četba připravených textů, ochota a schopnost diskuse, závěrečný semestrální test Nutná alespoň pasivní znalost angličtiny, němčina výhodou. |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Fakulta filozofická | Studijní plán (Verze): Kulturní dějiny: Regionální (2013) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Fakulta filozofická | Studijní plán (Verze): Religionistika (2013) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Fakulta filozofická | Studijní plán (Verze): Kulturní dějiny: Dějiny literární kultury (2013) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Fakulta filozofická | Studijní plán (Verze): Kulturní dějiny: Péče o kulturní dědictví (2013) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Fakulta filozofická | Studijní plán (Verze): Učitelství anglického jazyka (2013) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Fakulta filozofická | Studijní plán (Verze): Kulturní dějiny: Gender history (2013) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Fakulta filozofická | Studijní plán (Verze): Sociální antropologie (2016) | Kategorie: Sociální vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Fakulta filozofická | Studijní plán (Verze): Filozofie (2013) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Fakulta filozofická | Studijní plán (Verze): Kulturní dějiny: Kulturně historická slavistika (2013) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Fakulta filozofická | Studijní plán (Verze): Anglická filologie (2015) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Fakulta filozofická | Studijní plán (Verze): English Language Teacher Education (2013) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Fakulta filozofická | Studijní plán (Verze): Sociální antropologie (2013) | Kategorie: Sociální vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Fakulta filozofická | Studijní plán (Verze): Kulturní dějiny: Soudobé dějiny (2013) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Fakulta filozofická | Studijní plán (Verze): Resocializační pedagogika (2013) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |