Vyučující
|
-
Václavík Radek František, Mgr.
-
Škabrada Jiří, prof. Ing. arch. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Poznávání stavebního vývoje zahrnuje schopnosti uměleckohistorické analýzy, rozboru archivních pramenů, stavebně-technologické, konstrukční analýzy, ale také znalosti o vývoji obytného standardu, obecném vývoji stavitelství, sociálního kontextu apod. Student by měl mít příležitost rozšířit svoje analytické a dedukční schopnosti při vnímání svého životního prostředí, v němž stavební díla tvoří významnou strukturální podstatu. Měl by vnímat historické stavby nejenom z estetické roviny, ale jako komplexní historické hmotné prameny.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Nácvik dovedností
|
Výstupy z učení
|
Cílem je rozvinout znalosti v těchto oblastech: Metodologie poznávání vývoje historických staveb. Význam detailního poznání staveb pro identifikaci a ochranu kulturních hodnot. Historie oboru stavební historie v kontextu vývoje dějin umění, památkové péče, technických oborů. Specifika archivní badatelské práce pro stavebněhistorické průzkumy, práce s plánovými, účetními, textovými, obrazovými prameny, kritické hodnocení pramenů. Základní principy urbanistického, architektonického, konstrukčního rozboru stavebního díla. Problematika uměleckohistorického, památkového, kulturně historického hodnocení stavebního díla. Práce s výsledky stavebněhistorického průzkumu v praxi památkové péče a dalších oborů. Specifika terénní dokumentace historických staveb, moderní nedestruktivní metody. Průzkumy větších urbanistických a krajinných celků - metody poznání, interpretace. Odborná exkurze na vybranou historickou stavbu.
Student by měl mít příležitost rozšířit svoje analytické a dedukční schopnosti při vnímání svého životního prostředí, v němž stavební díla tvoří významnou strukturální podstatu. Měl by vnímat historické stavby nejenom z estetické roviny, ale jako komplexní historické hmotné prameny.
|
Předpoklady
|
Předpokládá se absolvování předmětu PHSK a KHIS 1, 2 v bakalářském stupni studia nebo velký osobní zájem o problematiku.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Posouzení zadané práce
Aktivní kooperace - formulování vlastních názorů a postojů na vyzvaná témata. Podrobné seznámení s jednou historickou stavbou a zpracování jejího rozboru a interpretace stavebního vývoje. Přečtení základní doporučení literatury, prověření znalosti obsahu je součástí zkoušky.
|
Doporučená literatura
|
-
Periodikum. Průzkumy památek.
-
RAZÍM, V., MACEK, P. (edd.). Zkoumání historických staveb. Praha, 2011. ISBN 978-80-86516-41-7.
-
Sborník z konferencí. Svorník. Praha.
-
Škabrada, J. Konstrukce historických staveb. Praha, 2007.
|