Vyučující
|
-
Slovik Radomír, Mgr. BcA.
|
Obsah předmětu
|
1. - 5. blok: Kompletní rozsah restaurátorských a konzervátorských zásahů od průzkumu památky, vyhodnocení analýz, vypracování restaurátorského záměru a dokumentování postupu práce, až po řešení problému uložení a ochrany restaurovaného díla. Praktická ukázka průzkumů pergamenové knižní vazby, pergamenové listiny a pečetí. Zásady průzkumu nedestruktivního (chemický, fyzikální, optické analýzy) a destruktivního (stěry, odběry vzorků pro analýzu). Cvičení průzkumu podložky a barevné vrstvy; analýza textu, identifikace inkoustů, tuší, případně jiných materiálů; zjištění rozsahu poškození psací látky nebo barevné vrstvy; dezinfekce, čištění, lepení, impregnace, doplnění, regenerace, ochrana pečetí. Iluminace: průzkum barevné vrstvy, zlacení, stříbření; zjištění velikosti a množství poškozených míst barevné vrstvy, zlata, stříbra a podkladu; metody dezinfekce; metody fixáže uvolněných částí barevné vrstvy; čištění mechanické, vodními systémy a organickými rozpouštědly; odstranění sekundárních zásahů - přelepy, retuše; doplnění chybějících částí podkladu; retuš; zlacení jako součást barevné vrstvy, doplnění uvolnění zlacených částí; metody konzervace iluminací. Pergamenová vazba: rozsah poškození, mikrobiologické stěry; dezinfekce; rozebrání knižní vazby nebo obalu, pergamenového bloku; šití, uchycení bloku; fixace textu, pečetí, barvy; čištění suché, mokré, chemické; odstranění sekundárních přelepů; zpevnění materiálu; vyrovnávání pergamenu; doplnění chybějících částí; šití pergamenového bloku; úprava knižních desek, pergamenového přebalu; kompletace bloku s přebalem.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pracovní činnosti
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je naučit studenty znalostem a dovednostem potřebným pro restaurování pergamenu. Student dokáže kvalifikovaně pracovat s pergamenem, zvládá postupy jeho restaurování a konzervace.
Student dokáže kvalifikovaně pracovat s pergamenem, zvládá postupy jeho restaurování a konzervace.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonu studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta
Zkouška formou hodnocení práce studenta realizované v ateliéru. Účast na ateliérovém cvičení je povinná.
|
Doporučená literatura
|
-
Alexander J. G. Medieval illuminators and their Methods of Work.. New Haven and London, 1992.
-
Bohatcová M. Česká kniha v proměnách staletí. Praha, 1990.
-
Ďurovič, M. Restaurování a konzervování archiválií a knih. Paseka, Litomyšl, 2002.
-
CH. de Hamel. Scribes and illuminators. Londýn, 1994.
-
Kneidl, P. Z historie evropské knihy. Po stopách knih, knihtisku a knihoven.. Praha, 1989.
-
Kopáč L. Knížka o knihách. Praha, 1939.
-
Krása J. České iluminované rukopisy 13. - 16. století. Praha, Odeon, 1990.
-
Špetko J. Dějiny písma a knihy. Bratislava, 1963.
-
Tobolka K. Kniha. Její vznik, vývoj a rozbor.. Praha, 1949.
-
Voit P. Encyklopedie knihy. Knihtisk a příbuzné obory v 15.-19.století. Praha, 2006.
|