Vyučující
|
-
Alt Jaroslav, doc. ak. mal.
|
Obsah předmětu
|
1. - 7. blok Záchrana a uchování historických uměleckých děl nahlíženo z obecnější roviny. Proč restaurovat, proč zachovávat historická umělecká díla pro budoucnost. Co je to historické umělecké dílo, jak ho identifikovat. Etika konzervátorského a restaurátorského zásahu. Varianty možných přístupů k historickému artefaktu a uměleckému dílu v rámci jeho ochrany, sanace, konzervování, restaurování, rekonstrukce, revitalizace apod. Úloha konzervátora, technologa a památkáře a jejich vzájemná kooperace při práci na konkrétním restaurátorském úkolu. Přednášky budou postaveny na textech knihy Salvadora Muňoze Viňaze Contemporary Theory of Restoration s odkazy a vazbami na knihu Césare Brandiho Teorie restaurování. Je to především Vi?azova kniha, která dává velice ucelený, současně však relativně stručně koncipovaný přehled toho, jaká témata se v současné památkové péči a restaurování diskutují. Součástí přednášek jsou ukázky konkrétních komplexních restaurátorských zásahů na nástěnných malbách, závěsných obrazech, površích architektur, štukových doplňcích a plastikách s barevnou povrchovou úpravou (monochromie, polychromie). V přednáškách je věnována pozornost jak pracím, které jsou koncipovány jako čistě konzervační, tak pracím, které prošly komplexnějším procesem konzervačním a restaurátorským zásahem. Studenti jsou upozorňováni na úskalí obou přístupů jak z hlediska estetického, tak etického. Obsahem přednášek je i historický exkurz a sledování změn vnímání a zobrazování prostoru v malbě, konstrukce i destabilizace iluzivního prostoru, perspektiva a její varianty, časová složka podílející se na vytváření myšlenkového prostoru díla, aktivní úloha tvůrce na jedné straně a pozorovatele na straně druhé a s tím související problematika prezentace restaurovaného historického díla.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Ústní zkouška prověří znalosti probírané látky.
|
Doporučená literatura
|
-
BRANDI, C. Teorie restaurování. Tichá Byzanc, Praha, 2002.
-
Francastel Pierre. Malířství a společnost, Výtvarný prostor od renesance ke kubismu. Barrister and Principal, Brno, 2003.
-
Chalupecký J. Evropa a umění. Torst, 2005.
-
Kroupa J. Školy dějin umění. Metodologie dějin umění. Brno, 1996.
-
Kubička R., Zelinger J. Výkladový slovník malířství, grafiky a restaurátorství. Grada, 2004. ISBN 0-247-9046-7.
-
Livio M. Zlatý řez. Argo/Dokořán Praha, 2006.
-
Mora L., Mora P., Philipot P. Conservation of wall paintings. London, 1984.
-
Nicolaus K. Handbuch der Gemaldrestaurierung. Kőnemann, Kőln.
-
Pospiszyl Tomáš. Před obrazem. 1998.
-
Reclam Ph. Jun. Reclams Handbuch der künstlerischen Techniken 1-3. Stuttgart, 1990.
-
Rezek P. K teorii plastičnosti. Triáda, 2004.
-
Scruton Roger. Estetické porozumění. Barrister and Principal, Brno, 2005.
-
Slánský B. Technika malby. Praha, 2003.
-
Vaněček I. Nástěnné malby. Praha, 2000.
-
Viňas, S., M. Contemporary Theory of Conservation. Oxford, Elsevier Butterworth Heinemann, 2005.
|