Lecturer(s)
|
|
Course content
|
The principle of photographs, technical assumptions of media origin, 19 century technologies (Niepce, Daguere, Talbot) and their accepting from abroad, the first homeland photographers (Franz, Horn, Stašek, Kramer). General theory of photographs, the most significant homeland collection of photos and their history, conservation and the theory of restoration of photographs. Relationship between painting and photographs in 19 century, painters taking photographs (Mucha, Degas), the path towards the film (Lumiére). Studios, portraits fashion (Qast, Langhans, Fiedler, Rafael). Photos and science (Purkyně, Nilsson). Explorers with a camera - 19 century typographical photos (Eckert, Rupp, Dubský). Photographs and painting expression (Novák, Drtikol, Bufka, Trčka, Binko), pictorialism malleable techniques. Path towards the pure photographs - avant-garde trends (Rachid, Funke, Rössler, Sudek). The second avant-garde (Aventin trio, line f3, f4, f5). Report and the document up to 1945 (Tmej, Lukas). Photos as a propaganda tool (Kašpařík, Heartfield, Hrubý).
|
Learning activities and teaching methods
|
Monologic (reading, lecture, briefing)
|
Learning outcomes
|
The aim of the course is to get to know each issue photos since the creation of media to the present. Focus on a subset of the streams, in which is only given account on the linear development. Training is targeted primarily at home art photo, but in view of the worldwide development. Special attention is paid to technological development photos.
Students will learn how to get in the basic outline and the evolution of photographic art, znalosi from the technological development and dependencies of the resulting works on it are important for practical application for the restoration of photos.
|
Prerequisites
|
unspecified
|
Assessment methods and criteria
|
Oral examination
Assignment in the form of oral exam.
|
Recommended literature
|
-
Anděl J. Myšlení o fotografii I. Praha, 2012.
-
Antonín Dufek. Fotografie jako umění v Československu let 1959 - 68 (kat. výst.). Moravská galerie v Brně, 2001.
-
Antonín Dufek, Jana Teplá. Česká fotografie 1939 - 1958 ze sbírek Moravské galerie v Brně (kat. výst.). Moravská galerie v Brně, 1998.
-
Antonín Dufek, Pavel Zatloukal. Fotoskupina DOFO (kat. výst.). Moravská galerie v Brně, 1995.
-
Antonín Dufek. Společnost před objektivem 1918 - 1989 (kat. výst.). Moravská galerie v Brně, Obecní dům Praha, 2000.
-
Birgus V., Mlčoch J. Česká fotografie 20. století. Praha, 2009.
-
Bydžovská L., Srp K. Český surrealismus 1929 - 1953 (kat. výst.). Galerie hlavního města Prahy, 1996.
-
Jaroslav Anděl, Antonín Dufek, František Šmejkal. Česká fotografie 1918 - 1938 (kat. výst.). Moravská galerie v Brně, 1981.
-
Jaroslav Anděl. Příběh moderního média (kat. výst.). Galerie Rudolfinum, 2004.
-
Lahoda V., Nešlehová M., Platovská M. Dějiny českého výtvarného umění 1890/1938, IV/1,2. Praha, 1998.
-
Lenka Bydžovská, Karel Srp (ed.). Český surrealismus 1929 - 1953 (kat. výst.). Galerie hlavního města Prahy, 1996.
-
Petr Balajka, Vladimír Birgus, Antonín Dufek et al. Encyklopedie českých a slovenských fotografů. Praha, 1993.
-
Petrasová T., Lorenzová H. (eds.). Dějiny českého výtvarného umění IV/I.,II. (1890-1938). Praha, 1998.
-
Scheufler P. Osobnosti fotografie v českých zemích do roku 1918. Praha, 2013.
-
Trnková P. Podle přírody. Fotografie a umění 19. století. Brno, 2013.
-
Vladimír Birgus, Pavel Scheufler. Fotografie v českých zemích 1839 - 1999 - chronologie. Praha, 1999.
-
Vladimír Birgus, Pierre Bonhomme, Antonín Dufek et al. Česká fotografická avantgarda 1918 - 1948. Praha, 1999.
|