Vyučující
|
-
Lahoda Tomáš, prof. akad. mal.
|
Obsah předmětu
|
Cílem předmětu je seznámení studentů s nově se rozvíjející problematikou restaurování děl výtvarného umění 20. a 21. století a uvedení do systému uměleckých stylů vzniklých zejména v 60. letech 20. století, kdy ve světovém umění došlo k zásadnímu přerodu. V České republice dosud teoretická reflexe těchto jevů v souvislosti s restaurováním chybí. Studenti se naučí orientovat se v nově vznikající disciplíně v oblasti restaurování, s jejíž problematikou se v praxi setkají. Okruhy témat v druhém semestru: Vysvětlení specifik oboru a na konkrétních případech restaurování jednotlivých děl, přehled možných přístupů a postupů: restaurování kinetického umění, umělé hmoty, děl z organických materiálů podléhajících zkáze. Performance a installation art: restaurování, nebo reenactment a rekonstrukce? Jak moderní a současné umění předefinovává profesi restaurátora. Dokumentace umění: specializované rozhovory s umělci pro potřeby restaurování. Exkurze do restaurátorského oddělení Moravské galerie v Brně, debata s odborníky, kteří se s důsledky moderního a současného umění potýkají v praxi.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámení studetnů s nově se rozvíjející problemtikou restaurování děl moderního a současného umění 20. a 21. století a podat úvod do uměleckých stylů vzniklých zejména v 60. letech 20. století, kdy ve světovém umění došlo k zásadnímu přerodu a v České republice dosud teoretická reflexe těchto jevů chybí.
Studenti se nauči orientovat se v nově vznikající disciplíně v oblasti restaurování, s jejíž problematikou se v praxi setkají.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Zkouška ústní formou, která prokáže zvládnutí přednášené látky.
|
Doporučená literatura
|
-
Anita Quye - Colin Williamson (eds.). Plastics: collecting and conserving. Edinbourgh, 1999.
-
Ijsbrand Hummelen - Dionne Sillé. Modern Art: Who Cares?. Amsterdam, the Foundation for the Conservation of Modern Art, 1999.
-
Jackie Heuman. Material Matters: the conservation of modern sculpture. London, Tate Gallery, 1999.
-
Jackie Heumann. From Marble to Chocolate: Conservation of Modern Sculpture. 2001.
-
Jo Crook - Tom Learner. The Impact of modern paints. London, Tate Gallery, 2000.
-
Katie Lloyd Thomas. Materials Matters: Architecture and Material Practice. Routledge, 2007.
-
Monika Wagner - Dietmar Rübel - Sebastian Hackenschmidt. Lexikon de künstlerischen Materials. Werkstoffe der modernen Kunst von Abfall bis Zinn. München, Verlag S. H. Beck, 2002.
-
Monika Wagner. Das Material der Kunst. Eine andere Geschichte der Moderne. München, Verlag S. H. Beck, 2002.
-
Salvador Muňoz Viňas. Contemporary Theory of Conservation. Elsevier Ltd., 2005.
-
Thomas J. S. Learner - Patricia Smithen - Jay W. Krueger - Michael R. Schilling. Modern Paints Uncovered. The Getty Conservation Institute, 2006.
-
Thomas J. S. Learner. Analysis of Modern Paints, Getty Conservation Institute. 2005.
|