Předmět: Psychologie obecná a vývojová

» Seznam fakult » FZS » KOS
Název předmětu Psychologie obecná a vývojová
Kód předmětu KOS/O2PSY
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Řeřuchová Magdalena, PhDr.
Obsah předmětu
Psychologie jako vědní disciplína. Metody poznávání duševního života. Úvod do psychologie osobnosti - geneze osobnosti. Psychické vlastnosti osobnosti. Psychické stavy. Psychické procesy. Teorie osobnosti. Pojem a podstata duševního vývoje. Pojem ontogeneze. Podíl dědičnosti, prostředí a výchovy na rozvoj psychiky. Vývojové teorie. Prenatální období. Novorozenecké období. Kojenecké období. Období batolete. Předškolní období. Období mladšího školního věku. Období druhé strukturální přeměny, puberta. Adolescence. Období dospělosti. Období stáří. Osobnost. Typy stresových situací a jejich zvládání. Syndrom vyhoření. Relaxace. Bolest, dítě a bolest. Strach, úzkost. Nácvik empatie. Produktivní a neproduktivní přístup k nemocnému. Vybrané techniky bazální stimulace. Psychologický přístup ke smyslově postiženým. Psychologický přístup k mentálně postiženým.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Nácvik dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je předat studentům základní informace z oblasti obecné a vývojové psychologie, seznámit je s podstatou osobnosti s důrazem na osobnost nemocného.
Student dovede vysvětlit postavení psychologie jako vědy v systému společenských věd, umí analyzovat psychické činnosti, procesy a stavy a jejich poruchy. Prostřednictvím poznání své osobnosti lépe porozumí druhým lidem. Chápe odlišnosti lidské psychiky v jednotlivých vývojových obdobích. Dovede používat základní techniky zvládání stresových situací.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonu studenta, Didaktický test, Rozhovor, Systematické pozorování

Splnění povinné 80% účasti na cvičeních, seminářích. Splnění písemného testu.
Doporučená literatura
  • Bartošíková, I., Jičínský, V. a kol. Kapitoly z psychologie pro zdravotnické pracovníky. 1. vyd. Brno, IDVPZ 2000, 203 s.
  • Baštecký, J. a kol. Psychosomatická medicína. 1. vyd. Praha, Grada Avicenum, 1993.
  • Čížková, J. Poznávání duševního života člověka. Olomouc, vydavatelství UP, 1997.
  • Jobánková, H., Rouchal, H., Hájková, J. Vybrané problémy psychologie zdravotnické činnosti. 2. uprav. vyd. Brno, IDVPZ 1992, 215 s.
  • Langmeier, J., Krejčířová, D. Vývojová psychologie. 1. vyd. Praha, Grada Publishing 1998, 344 s. ISBN ISBN 80-7169-195-.
  • Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. 3. vyd. Praha, Portál 2004, str. 73 - 262.
  • Vágnerová, M. Vývojová psychologie. 1. vyd. Praha, Portál 2000, 522 s. přesun z doporučené.
  • Zacharová, E., Hermanová, M., Šrámková, J. Zdravotnická psychologie.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr