Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Původ filozofie, její historické podoby a členění, základní znaky, obory. Základní typy filozofických problémů v návaznosti na obor. Etika jako praktická filozofie; předmět a členění etiky; specifika etické dimenze v oblasti zdravotně sociální práce. Agathologické hledisko - pojetí dobra a teoretický výklad dimenze toho, co jest, toho, co býti má. Sociální hledisko - éthos, mravy, mravnost a morálka a profesní etika v sociálním kontextu zdravotně sociální práce. Teleologické hledisko: utilitarismus a nihilismus; egoismus a altruismus; optimismus, pesimismus a meliorismus. Morální volba, dilema, konflikt; motiv, cíl, prostředky a důsledky morálního jednání. Základní etické kategorie. Moderní antropologismus, scientismus a systémový přístup v etice. Základní směry sociální etiky: křesťanská, liberální a socialistická etika. Profese a etické kodexy; specifika sociální, zdravotně sociální práce a profesní étos. Plán činností v rámci cvičení, stanovené úkoly a jejich hodnocení, obzor studijní literatury. Soudobé diskutované etické otázky se zřetelem na zdravotně sociální práci. Etická problematika ve vybraných oblastech: zdravotně sociální péče o handicapované. Etická problematika ve vybraných oblastech: komunitní péče, gerontologie, paliativní a terminální péče, pediatrie a neonatologie. Dehumanizovaná medicína a celostní péče o nemocného. Princip spravedlnosti, solidarity a právo na zdraví. Úcta k životu, lidská důstojnost a další ústřední etické kategorie v oblasti zdravotně sociální práce. Profesionalizace ve společnosti, profesní kodexy; profesní étos a kompetence zdravotně sociálního pracovníka. Odpovědnost a smysl života.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody samostatných akcí
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je uvést studující do filosofického myšlení tak, aby hlouběji pochopili vztah člověk - člověk v kontextu sociální práce a zároveň aby si osvojili kritické myšlení na základě vybraných témat. Zvláštní pozornost je věnována profesní etice, etickým kodexům a tématu specifik zdravotně sociální práce, profesnímu étosu a kompetencím zdravotně-sociálního pracovníka.
Studující má přehled o základních etapách filosofického myšlení, umí charakterizovat základní filosofické problémy.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Posouzení zadané práce, Didaktický test
Splnění povinné účasti na přednáškách a cvičeních. Závěrečná písemná práce. Ústní zkouška.
|
Doporučená literatura
|
-
DOLISTA, J. Profesní etika. České Budějovice, 2007.
-
FISCHER, O.; MILFAIT, R. a kol. Etika pro sociální práci. Praha: Jabok, 2010.
-
HAŠKOVCOVÁ, H. Lékařská etika. Praha: Galen, 2002.
-
HAŠKOVCOVÁ, H. Thanatologie: nauka o umírání a smrti. Praha: Galen, 2007.
-
HENRIKSEN, J. O.; VETLESEN, A. J. Blízké a vzdálené: etické teorie a principy práce s lidmi. Boskovice: Albert, 2000.
-
JANKOVSKÝ, J. Etika pro pomáhající profese. Praha: Triton, 2003.
-
KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. 7. vyd. Praha: Portál, 2013.
-
KOŘENEK, J. Lékařská etika. Praha: Triton, 2002.
-
KUTNOHORSKÁ, J.; CICHÁ, M.; GOLDMANN, R. Etika pro zdravotně sociální pracovníky. Praha: Grada Publishing, 2011.
-
LIESSMANN, K., P. Hodnota člověka. Praha: Malovaný kraj Břeclav, 2010.
-
MACINTYRE, A., C. Ztráta ctnosti: k morální krizi současnosti. Praha: Oikúmené, 2004.
-
PELCOVÁ, N. Vzorce lidství. Praha: Portál, 2010.
-
PTÁČEK, R.; BARTŮNĚK, P. Etika a komunikace v medicíně. Praha: Grada Publishing, 2011.
-
THOMSON, M. Přehled etiky. Praha: Potrál, 2004.
|