Předmět: Alternativní a augmentativní komunikace, logoterapie

» Seznam fakult » FZS » KOS
Název předmětu Alternativní a augmentativní komunikace, logoterapie
Kód předmětu KOS/P6AAK
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vítková Jana, Mgr.
Obsah předmětu
Uvedení do problematiky AAK Charakteristika potencionálních uživatelů AAK Klasifikace systémů a metod AAK Komunikace prostřednictvím předmětů, obrázků, fotografií a piktogramů Využití symbolů Bliss v komunikaci s osobami se ZP Výměnný komunikační systém - VOKS Makaton Znak do řeči Aplikace komunikačních systémů na bázi AAK u osob s hluchoslepotou Využitelnost speciálního SW v oblasti AAK Usnadnění ovládání PC pro uživatele AAK Využitelnost systému AAK z historického hlediska Specifika potencionálních uživatelů AAK Diagnostická kritéria pro volbu AAK systému Metodika zavádění systému AAK do denních aktivit osob se ZP Tvorba komunikačních tabulek VOKS - metodika nácviku I VOKS - metodika nácviku II VOKS - metodika nácviku III Pravidla pro využití dynamických komunikačních systémů v praxi Makaton - praktický nácvik I Makaton - praktický nácvik II Makaton - praktický nácvik III Znak do řeči - praktický nácvik I Znak do řeči - praktický nácvik II Znak do řeči - praktický nácvik III Praktické cvičení: diagnostika jedince s těžce narušenou komunikační schopností, včetně tvorby návrhu individuálního komunikačního systému na bázi AAK Využitelnost AAK v rámci resortu MZ, MPSV ČR a MŠMT ČR Představení organizace ISSAC Charakteristika činnosti CAAK Praha Vytvoření katalogu pomůcek využitelných v oblasti AAK Definování výhod a nevýhod využití systémů AAK u osob se ZP Prezentace pomůcek na bázi AAK využitelných v praxi

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Nácvik dovedností
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty s teorií a praxí alternativní a augmentativní komunikace (AAK), s charakteristikou potencionálních uživatelů AAK, s klasifikací a charakteristikou vybraných metod AAK. a dále pak praktickým využitím jednotlivých metod AAK v praxi.

Předpoklady
Student zná teorii AAK a je schopen prakticky aplikovat vybrané metody AAK na specifické uživatele.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Splnění povinné 80% účasti na přednáškách. Splnění povinné 80% účasti na cvičeních, seminářích. Splnění ústní zkoušky.
Doporučená literatura
  • BANDŽUCHOVÁ, I. K využití metod alternativní a augmentativní komunikace u dětí. Diagnostika a terapie poruch komunikace, roč. V., č.2, s.2-24., 2002.
  • BENDOVÁ, P. Alternativní a augmentativní komunikace (zde ke stažení https://databaze.op-vk.cz/Product/Detail/39281). Hradec Králové: UHK, 2014.
  • BENDOVÁ, P. Alternativní a augmentativní komunikace 1. Olomouc: UP, 2013.
  • BENDOVÁ, P. Alternativní komunikační techniky. Olomouc: UP, 2013.
  • BENDOVÁ, P., RŮŽIČKOVÁ, V. Alternativní a augmentativní komunikace 2. Olomouc: UP, 2013.
  • BOČKOVÁ, B. Vybrané kapitoly z alternativní a augmentativní komunikace (zde ke stažení https://munispace.muni.cz/index.php/munispace/catalog/book/668 ). Brno: MU, 2015.
  • FROST, L., BONDY, A. Vizuální komunikační strategie v autismu. Praha , Grada, 2007.
  • HEMZÁČKOVÁ, K., PEŠKOVÁ, J. První čtení (učební pomůcka pro alternativní výuku čtení s využitím globální metody). Praha, Parta, 1998.
  • HOUSAROVÁ, B. Alternativní a augmentativní komunikace. Liberec: TUL, 2011.
  • JANOVCOVÁ, Z. Alternativní a augmentativní komunikace. Brno: PdF MU, 2003. ISBN ISBN 80-210-3204-.
  • KLENKOVÁ, J. Augmentativní a alternativní komunikace. Praha, Portál, 2006.
  • KNAPCOVÁ, M. Výměnný obrázkový komunikační systém - VOKS. Praha: IPPP ČR, 2005. ISBN 80-86856-07-0.
  • KNAPCOVÁ, M. Výměnný obrázkový komunikační systém. Speciální pedagogika, roč. XIII. č. 3, s. 199-203, 2003.
  • KUBOVÁ, L. Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených dětí.. TECH-MARKET, 1996. ISBN 80-902134-1-3.
  • KUBOVÁ, L., PAVELOVÁ, Z., RÁDKOVÁ, Z. Znak do řeči. Praha: TECH-MARKET, 1999. ISBN 80-86114-23-6.
  • KUBOVÁ, L. Piktogramy. Metodická příručka. Praha: TECH-MARKET, 1997. ISBN 80-86114-00-7.
  • LAUDOVÁ, L. Alternativní a augmentativní komunikace. In ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA a kol. Klinická logopedie. Praha: Portál, s. 561-576, 2003. ISBN 80-7178-546-6.
  • LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-572-5.
  • REGEC, V., STEJSKALOVÁ, K. a kol. Komunikace a lidé se specifickými potřebami (zde ke stažení http://docplayer.cz/4572101-Univerzita-palackeho-v-olomouci-pedagogicka-fakulta-komunikace-a-lide-se-specifickymi-potrebami-vojtech-regec-katerina-stejskalova-et-al.html ). Olomouc: UP, 2012.
  • ŠAROUNOVÁ, J. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Praha: Portál, 2014.
  • ŠAURONOVÁ, J. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Praha, Portál, 2014.
  • ŠKODOVÁ, E. Klinická logopedie. Praha, Portál, 2003.
  • VEXIAU, ANNE-M. Dej mi ruku ať mohu mluvit. Praha, ISV, 2003.
  • VITÁSKOVÁ, K. Vybrané typy narušené komunikační schopnosti v interdisciplinárním přístupu.Olomouc. Univerzita Palackého v Olomouci, 2013.
  • VYBÍRAL, Z. Psychologie komunikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-998-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr