Course: Alternative and augmentative communication, logotherapy

» List of faculties » FZS » KOS
Course title Alternative and augmentative communication, logotherapy
Course code KOS/P6AAK
Organizational form of instruction Lecture + Lesson
Level of course unspecified
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Vítková Jana, Mgr.
Course content
Introduction to the issue of AAC. Characteristics of potential users of AAC. Classification of AAC systems and methods. Communication through objects, pictures, photographs, and pictograms. The use of the Bliss symbols in communication with people with a health disability. Exchange communication system - PECS. Makaton. Sign into speech. Application of communication systems on the basis of ACC by the deaf-blind. The use of special SW in the area of AAC. Facilitating PC control by AAC users. Usability of the AAC system from the historical point of view. Special features of potential users of AAC. Diagnostic criteria for selecting the AAC system. Methodology for implementing the AAC system in the activities of daily living of people with a health disability. Creation of communication tables. PECS - training methodology I. PECS - training methodology II. PECS - training methodology III. Rules for using dynamic communication systems in practice. Makaton - practical training I. Makaton - practical training II. Makaton - practical training II. Sign into speech - practical training I.

Learning activities and teaching methods
Monologic (reading, lecture, briefing), Work with text (with textbook, with book), Monitoring, Skills training
Learning outcomes
The aim of the subject is to acquaint students with the theory and practice of alternative and augmentative communication (AAC), the characteristics of the potential users, classification and characteristics of selected AAC methods, and also with the practical use of the various AAC methods in practice.

Prerequisites
The student knows the theory of AAC and is able to practically apply selected AAC methods in specific user situations.

Assessment methods and criteria
Oral examination

Completion of compulsory 80% attendance at the lectures. Completion of compulsory 80% active attendance at the practicum sessions and seminars. Successful completion of an oral examination.
Recommended literature
  • BANDŽUCHOVÁ, I. K využití metod alternativní a augmentativní komunikace u dětí. Diagnostika a terapie poruch komunikace, roč. V., č.2, s.2-24., 2002.
  • BENDOVÁ, P. Alternativní a augmentativní komunikace (zde ke stažení https://databaze.op-vk.cz/Product/Detail/39281). Hradec Králové: UHK, 2014.
  • BENDOVÁ, P. Alternativní a augmentativní komunikace 1. Olomouc: UP, 2013.
  • BENDOVÁ, P. Alternativní komunikační techniky. Olomouc: UP, 2013.
  • BENDOVÁ, P., RŮŽIČKOVÁ, V. Alternativní a augmentativní komunikace 2. Olomouc: UP, 2013.
  • BOČKOVÁ, B. Vybrané kapitoly z alternativní a augmentativní komunikace (zde ke stažení https://munispace.muni.cz/index.php/munispace/catalog/book/668 ). Brno: MU, 2015.
  • FROST, L., BONDY, A. Vizuální komunikační strategie v autismu. Praha , Grada, 2007.
  • HEMZÁČKOVÁ, K., PEŠKOVÁ, J. První čtení (učební pomůcka pro alternativní výuku čtení s využitím globální metody). Praha, Parta, 1998.
  • HOUSAROVÁ, B. Alternativní a augmentativní komunikace. Liberec: TUL, 2011.
  • JANOVCOVÁ, Z. Alternativní a augmentativní komunikace. Brno: PdF MU, 2003. ISBN ISBN 80-210-3204-.
  • KLENKOVÁ, J. Augmentativní a alternativní komunikace. Praha, Portál, 2006.
  • KNAPCOVÁ, M. Výměnný obrázkový komunikační systém - VOKS. Praha: IPPP ČR, 2005. ISBN 80-86856-07-0.
  • KNAPCOVÁ, M. Výměnný obrázkový komunikační systém. Speciální pedagogika, roč. XIII. č. 3, s. 199-203, 2003.
  • KUBOVÁ, L. Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených dětí.. TECH-MARKET, 1996. ISBN 80-902134-1-3.
  • KUBOVÁ, L., PAVELOVÁ, Z., RÁDKOVÁ, Z. Znak do řeči. Praha: TECH-MARKET, 1999. ISBN 80-86114-23-6.
  • KUBOVÁ, L. Piktogramy. Metodická příručka. Praha: TECH-MARKET, 1997. ISBN 80-86114-00-7.
  • LAUDOVÁ, L. Alternativní a augmentativní komunikace. In ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA a kol. Klinická logopedie. Praha: Portál, s. 561-576, 2003. ISBN 80-7178-546-6.
  • LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-572-5.
  • REGEC, V., STEJSKALOVÁ, K. a kol. Komunikace a lidé se specifickými potřebami (zde ke stažení http://docplayer.cz/4572101-Univerzita-palackeho-v-olomouci-pedagogicka-fakulta-komunikace-a-lide-se-specifickymi-potrebami-vojtech-regec-katerina-stejskalova-et-al.html ). Olomouc: UP, 2012.
  • ŠAROUNOVÁ, J. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Praha: Portál, 2014.
  • ŠAURONOVÁ, J. Metody alternativní a augmentativní komunikace. Praha, Portál, 2014.
  • ŠKODOVÁ, E. Klinická logopedie. Praha, Portál, 2003.
  • VEXIAU, ANNE-M. Dej mi ruku ať mohu mluvit. Praha, ISV, 2003.
  • VITÁSKOVÁ, K. Vybrané typy narušené komunikační schopnosti v interdisciplinárním přístupu.Olomouc. Univerzita Palackého v Olomouci, 2013.
  • VYBÍRAL, Z. Psychologie komunikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-998-4.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester