Předmět: Pedagogika a edukace

» Seznam fakult » FZS » KPZ
Název předmětu Pedagogika a edukace
Kód předmětu KPZ/P2PEE
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Wichsová Jana, Mgr. Ph.D.
  • Procházková Romana, Mgr.
  • Faltová Barbora, Mgr.
Obsah předmětu
Pedagogika jako vědní disciplína. Vývoj pedagogických principů. Edukační realita: základní pojmy a vztahy. Edukační procesy, učení. Subjekt edukace, profese edukátora Edukační prostředí. Základy didaktiky. Aktivizační didaktické metody. Porodní asistentka v roli edukátora. Typy edukace. Základní předpoklady edukace. Edukační anamnéza. Metoda edukačního plánu - cíl, obsah, vědomosti, pomůcky. Organizace edukační lekce, edukační program. Model EUR. Evaluace edukace, kriteria pro hodnocení edukátora a edukovaného. Alternativní vyučovací metody používané při edukaci porodní asistentkou.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Nácvik dovedností
Výstupy z učení
Cílem předmětu je poskytnout studentům základní informace z oblasti pedagogiky, didaktiky a edukace.
Studující aplikuje poznatky a zkušenosti získané při přednáškách a cvičeních do praxe. Studující umí získat edukační anamnézu, zvládá vypracování a použití edukace a edukačního programu u zdravých, nemocných a handicapovaných ve všech vývojových obdobích. Studující úspěšně provádí evaluaci edukačního procesu.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Splnění povinné účasti na přednáškách a cvičeních. Splnění písemného testu nebo ústního zkoušení dle rozhodnutí garanta předmětu.
Doporučená literatura
  • BENEŠ, M. Andragogika. 1. vyd. Praha: Grada, 2008.
  • GRECMANOVÁ, H. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. 1. vyd. Olomouc: Hanex, 2007.
  • Juřeníková, P. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2171-2.
  • KALHOUS, Z.; OBST, O. Školní didaktika. 2. vyd. Praha: Portál, 2009.
  • Průcha, J. Moderní pedagogika. 5. vyd. Praha: Portál, 2013.
  • TALIÁNOVÁ, M.; ŘEŘUCHOVÁ, M. Vybrané kapitoly z didaktiky ošetřovatelství. 1. vyd. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2011. ISBN 978-80-7395-389-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických studií Studijní plán (Verze): Porodní asistentka (2014) Kategorie: Zdravotnictví 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta zdravotnických studií Studijní plán (Verze): Porodní asistentka (2013) Kategorie: Zdravotnictví 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta zdravotnických studií Studijní plán (Verze): Porodní asistentka (2016) Kategorie: Zdravotnictví 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní