Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Uvedení do pedagogicko-terapeutických metod a technik. Klasifikace konceptů, metod, technik a prostředků využitelných v rámci terapeuticko-formativních přístupů. Význam využití pedagogicko-terapeutických metod a technik v intervenci o jedince se zdravotním postižením. Požadavky na pracovníka pomáhající profese aplikujícího do praxe pedagogicko-terapeutické metody a techniky. Zásady aplikace terapeutických metod a technik do oblasti péče o osoby se zdravotním postižením a znevýhodněním. Terapeutické koncepty, metody a techniky využitelné u osob s tělesným a kombinovaným postižením. Aplikace terapeutických konceptů, metod a technik do oblasti péče o osoby s mentálním postižením. Využitelnost terapeutických konceptů, metod a technik u jedinců se smyslovým a kombinovaným postižením. Animoterapie - canisterapie, hipoterapie. Arteterapie, dramaterapie, teatroterapie, psychodrama, biblioterapie, poetoterapie, muzikoterapie. Psychoterapie, logoterapie. Canisterapie. Hipoterapie. Arteterapie. Artefiletika. Dramaterapie, teatroterapie. Biblioterapie, poetoterapie. Logoterapie. Taneční terapie. Muzikoterapie. Činnostní a herní terapie.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Nácvik dovedností
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studující teoreticky i prakticky s vybranými pedagogicko-terapeutickými metodami a technikami.
Studující prokáže praktickou znalost v oblasti aplikace terapeuticko-formativních přístupů k osobám se specifickými potřebami, dovede získané poznatky aplikovat v praxi zdravotně-sociálního pracovníka.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška
Splnění povinné účasti na přednáškách a cvičeních. Splnění písemného testu nebo ústního zkoušení dle rozhodnutí garanta předmětu.
|
Doporučená literatura
|
-
KRATOCHVÍL, S. Základy psychoterapie. 6. přeprac. vyd. Praha: Portál, 2012.
-
LANDISCHOVÁ, E. Teorie a praxe arteterapie: taneční a výtvarné formy. 1. vyd. Praha: UK, 2007.
-
LIEBMANN, M. Skupinová arteterapie. 2. vyd. Praha: Portál, 2010.
-
MÜLLER, O. Terapie ve speciální pedagogice: teorie a metodika. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005.
-
NERANDŽIČ, Z. Animoterapie, aneb, Jak nás zvířata léčí: praktický průvodce pro veřejnost, pedagogy i pracovníky zdravotnických zařízení a sociálních ústavů. 1. vyd. Praha: Albatros, 2006.
-
ODENDAAL, J. Zvířata a naše mentální zdraví: proč, co a jak. 1. vyd. Praha: Brázda, 2007.
-
PAVLŮ, D. Speciální fyzioterapeutické koncepty a metody. 1. vyd. Brno: CERM, 2003.
-
ŠICKOVÁ-FABRICI, J.; KŘÍŽOVÁ, J. Základy arteterapie. 1. vyd. Praha: Portál, 2002.
-
VELEMÍNSKÝ, M. Zooterapie ve světle objektivních poznatků. 1. vyd. České Budějovice: Dona, 2007.
|