Předmět: Systém péče o ohrožené dítě

» Seznam fakult » FZS » KPZ
Název předmětu Systém péče o ohrožené dítě
Kód předmětu KPZ/P5SPO
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vítková Jana, Mgr.
Obsah předmětu
Uvedení do problematiky - legislativa, strategické dokumenty, práva dítěte. Sociální pediatrie - vývoj a pojetí. Transformace systému péče o ohrožené dítě v České republice. Deinstitucionalizace. Standardy péče o ohrožené děti a jejich rodiny. Charakteristika terénní a ústavní péče o ohrožené dítě. Raná péče - služba sociální prevence. Role státu a nestátního neziskového sektoru. Sociálně právní ochrana dítěte. Syndrom týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte (CAN). Cílové skupiny - ohrožené dítě, rodina (biologická, náhradní), interdisciplinární tým. Sanace rodiny. Náhradní rodinná péče. Profesionální pěstouni. Seznámení s plánem cvičení, témata zápočtových prací a požadavky na kazuistiky. Praktický nácvik - deinstitucionalizace, role státního a nestátního neziskového sektoru v péči o ohrožené dítě. Diskuse s pracovníky organizace zabývající se péčí o ohrožené dítě. Péče o dítě se syndromem CAN. Prezentace kazuistik.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Nácvik dovedností
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studující s problematikou péče o ohrožené dítě v České republice a zemích Evropské unie.
Studující si upevní poznatky z oblasti sociální služby raná péče, sociálně právní ochrany dětí a osvojí si poznatky o transformaci systému péče o ohrožené děti v České republice a zemích EU. Jedná se především o témata: služba sociální prevence - raná péče, adoptivní péče, náhradní rodinná péče, ústavní péče. Orientuje se v problematice preventivních aktivit, individuálního plánování.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška

Splnění povinné účasti na přednáškách a cvičeních. Splnění písemného testu nebo ústního zkoušení dle rozhodnutí garanta předmětu.
Doporučená literatura
  • BUBLEOVÁ, V.; VÁVROVÁ, A.; VRÁNOVÁ, L.; FRANTÍKOVÁ, J. Základní informace o náhradní rodinné péči. 1. vyd. Praha: Středisko náhradní rodinné péče, 2011.
  • GABRIEL, Z.; NOVÁK, T. Psychologické poradenství v náhradní rodinné péči. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 208.
  • LANGMEIER, J.; MATĚJČEK, Z. Psychická deprivace v dětství. 4. vyd. Praha: Karolinum, 2011.
  • MATĚJČEK, Z. Náhradní rodinná péče: průvodce pro odborníky, osvojitele a pěstouny. 1. vyd. Praha: Portál, 1999.
  • MATOUŠEK, O.; PAZLAROVÁ, H. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny v kontextu plánování péče. 1. vyd. Praha: Portál, 2010.
  • NOŽÍŘOVÁ, J. Náhradní rodinná péče. 1. vyd. Praha: Linde, 2012.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických studií Studijní plán (Verze): Zdravotně-sociální pracovník (2013) Kategorie: Zdravotnictví 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta zdravotnických studií Studijní plán (Verze): Zdravotně-sociální pracovník (2014) Kategorie: Zdravotnictví 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní