Předmět: Techniky restaurování a konzervace kamene a souvisejících materiálů II

« Zpět
Název předmětu Techniky restaurování a konzervace kamene a souvisejících materiálů II
Kód předmětu ARK/TER2K
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Ďoubal Jakub, doc. Ph.D.
  • Novotný Jiří, doc. akad. sochař
  • Rejman Petr, MgA.
Obsah předmětu
Výuka je realizována na konkrétních památkových objektech, kdy se student pod vedením pedagoga podílí na praktické realizaci restaurátorského zásahu. Hlavní náplň předmětu spočívá osvojení základních výtvarných a řemeslných dovedností a teoretických znalostí. Předmět organicky navazuje na předmět ARK/TER1K. Předmět je dále doplněn blokovými přednáškami, praktickými ukázkami a konzultacemi zahrnující následující témata: - Strukturální konsolidace (materiály pro zpevňování a injektáž, techniky zpevňování, rizika) - Odsolování (základní principy, materiály a techniky) - Tmelení a doplňování (teoretické aspekty, materiály a techniky, kamenické doplňky a doplňky z umělého kamene - Barevná retuš (teoretické aspekty, materiály a techniky) - Restaurátorská zpráva Obsah předmětu byl v letech 2013-2015 inovován díky projektu DOCEO PRO CULTURA - Inovace vzdělávacích programů Fakulty restaurování (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/28.0268).

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je získání základních teoretických a praktických znalostí z oblasti restaurování a konzervace kamene a souvisejících materiálů. Výuka směřuje k přípravě studentů na samostatný výkon restaurátorské profese a rozvíjí jejich schopnost interdisciplinární spolupráce s technology, historiky umění a dalšími specialisty podílejícími se na restaurování a obnově památek.
Student dokáže provádět stanovené etapy restaurátorského zásahu i komplexní restaurátorský zásah.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Zkouška je realizována ústní formou. Prověřuje schopnost komplexního výkladu probrané látky.
Doporučená literatura
  • BRANDI, C. Teorie restaurování. Tichá Byzanc, Praha, 2002.
  • Ďoubal, J. a kol. Didaktické návody (vydáno v rámci projektu DOCEO PRO CULTURA).
  • Ďoubal, J. Kamenné památky Kutné Hory: restaurování a péče o sochařské památky (vydáno v rámci projektu DPC). Univerzita Pardubice, 2015.
  • Henry, A., ed. Stone conservation, principles and Practice (vybrané kapitoly přeloženy v rámci projektu DPC). Donhead Publishing Ltd. 2006.
  • Knoepfli A., ed. Reclams Handbuch der Künstlerischen Techniken. Stuttgart, 1990.
  • Kopecká I., Nejedlý V. Průzkum hist. materiálů, analytické metody pro rest. a pam. péči. Grada Pub., 2005.
  • Kotlík, P. a kolektiv. Stavební materiály historických objektů. Praha, 1999.
  • Kubička, R., Zelinger, J. Výkladový slovník malířství, grafika, restaurování. Praha, 2004.
  • Price C., Doehne E. Stone conservation (vybrané kapitoly přeloženy v rámci projektu DOCEO PRO CULTURA). The Getty Conservation Institute, Los Angeles, 2010.
  • Šimůnková E., Bayerová T. Pigmenty. STOP Praha, 1999.
  • Viňas, S., M. Contemporary Theory of Conservation. Oxford, Elsevier Butterworth Heinemann, 2005.
  • Zelinger, J. a kol. Chemie v práci konzervátora a restaurátora. Academia, 1982.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta restaurování Studijní plán (Verze): Restaurování a konzervace kamene a souvisejících materiálů (2013) Kategorie: Umění a užité umění 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní