Předmět: Britská literatura II

« Zpět
Název předmětu Britská literatura II
Kód předmětu KAA/BRLI2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Vít Ladislav, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Romanticism: The Lake Poets. Texts: S.T. Coleridge, W. Wordsworth. Romanticism: The Second Generation, Prose. Texts: G.G. Byron, P.B. Shelley, J. Keats. Victorian Poetry. Texts: A. Tennyson, R. Browning, E. Browning, M. Arnold. Victorian Prose. Texts: E. Bronte, C. Dickens, W.M. Thackeray, G. Eliot, T. Hardy. Late Victorian Poetry. Texts: D.G. Rossetti, A. Swinburne, W. Pater, G.M. Hopkins. Victorian and Edwardian Drama. Texts: O. Wilde, G.B. Shaw. Prose at the Turn of the Century. Texts: R. Kipling, H.G. Wells, J. Conrad, E.M. Forster. Modernism in Poetry and Prose. Texts: E. Pound, T.S. Eliot, W.B. Yeats, J. Joyce, V. Woolf, D.H. Lawrence. Poetry, Novel, Drama: 1930s - 1950s. Texts: W.H. Auden, D. Thomas, A. Huxley, G. Orwell, G. Greene, N. Coward, C. Fry. Poetry, Novel, Drama: 1950s - 1970s. Texts: P. Larkin, T. Hughes, S. Plath, W. Golding, I. Murdoch, K. Amis, A. Burgess, S. Beckett, J. Osborne, H. Pinter. Contemporary Poetry and Drama. Texts: G. Hill, T. Harrison, S. Heaney, T. Stoppard, E. Bond. Contemporary Novel. Texts: M. Bradbury, D. Lodge, J. Fowles, J. Barnes, I. McEwan, G. Swift, K. Ishiguro.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Předmět koncepčně navazuje na předmět Britská literatura I (BRLI 1) a zaměřuje se na období britské literatury od 18. století po současnost. Cílem přednášek je v chronologické posloupnosti představit hlavní autory, specifika jednotlivých období a uměleckých etap, hlavně ve dvacátém století. Semináře se zaměřují na četbu a práci s konkrétními texty, jejich analýzu a interpretaci v kontextu proměnlivých kulturních a společensko-historických událostí.
Studenti si rozvinou socio-kulturní, textové a analytické kompetence v oblasti literární. Získají ucelený a detailní přehled o britské literatuře daného období včetně schopnosti formulovat vlastní závěry. Dále si procvičí ústní projev, prohloubí dovednosti literární analýzy a práce s textem.
Předpoklady
nespecifikováno
KAA/BRLI1

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

- Povinná docházka (max. 3 absence), připravenost a aktivní účast na seminářích (neznalost textů předepsaných na jednotlivá cvičení jsou důvodem pro udělení absence). - Seznam a detailní znalost 5 titulů britské literatury - 2 romány nebo sbírky povídek, 2 dramata a 1 básnická sbírka - ke zkoušce. Výběr nesmí zahrnovat texty, které byly jako celek probírány v seminářích a tituly populární literatury, pokud o nich není student připraven diskutovat v kontextu literární historie. - Závěrečná ústní souborná zkouška (BRLI1+BRLI2), látka v rozsahu publikace Paul Poplawski: English Literature in Context (viz "literatura").
Doporučená literatura
  • ABRAMS, M.H. (Ed.). The Norton Anthology of English Literature, Volume. I. 6th ed.. New York : W.W. Norton & Co., 1993. ISBN 0-393-96289-X.
  • Alexander, Michael. A history of English literature. Basingstoke: Palgrave, 2000. ISBN 0-333-67226-7.
  • Poplawski, Paul. English literature in Context. Cambridge University Press, 2008. ISBN 978-0-521-54928-8.
  • PROCHÁZKA, M. et al. Slovník spisovatel?: Anglická literatura .. waleská literatura. Praha, Libri, 1996. ISBN 80-85983-04-4.
  • SANDERS, A. The Short Oxford History of English Literature. 3rd ed.. Oxford : OUP, 2004. ISBN 019-926338-8.
  • STŘÍBRNÝ, Z. Dějiny anglické literatury, Díl 2.. Praha : Academia, 1987. ISBN 21-030-87.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Anglický jazyk - specializace v pedagogice (2013) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): English for Education (2013) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní