Předmět: Interkulturní komunikační kompetence

« Zpět
Název předmětu Interkulturní komunikační kompetence
Kód předmětu KAA/ICC
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Reimannová Irena, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
At the end of the course, students will become aware of and will understand what attitudes, knowledge, skills and actions may enable them to understand themselves and others, to interact and communicate with those who are perceived to have different cultural affiliations from their own with proficiency in the host language by reflecting their practical experience from face-2-face and videoconference discussions in their Mahara ePortfolios and in classes. The course will also encourage student teachers to put their ICC into practice when developing ICC in their classrooms. Content Introduction to the concept of Intercultural communicative competence. Place of Intercultural communicative competence in educational process (on the European Union level of as well as in the Czech Republic). Terminology connected to Intercultural communicative competence, Multicultural education, Culture, etc. (intercultural - multicultural, culture, big C Culture - small c culture, subculture, language and culture, culture and society, nation, racism, ethnicity, etc.) Self awareness (who am I and where do I belong, self-reflection, motivation, etc.) Awareness of others (prejudice, types - stereotypes, cultural understanding, sense of humor, reflection of others, respect, empathy, etc.) Attitudes (pulling down the barriers, values, beliefs, tolerance, willingness to suspend judgment, openness, etc.) Skills (practical skills and know-how, intercultural skills and know-how, ability to compromise, etc.) Knowledge (communicative language competences - linguistic c., sociolinguistic c. and general competences declarative knowledge, know-how, etc.) Proficiency in the host language (What does he mean when he says ? etc.) Back to the concept Intercultural communicative competence (domains, traits, competences, process, etc.) Evaluation of Intercultural communicative competence evolvement.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody samostatných akcí, Demonstrace, Projekce, Nácvik dovedností, Grafické a výtvarné činnosti, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem předmětu vyučovaného formou ´blended learning´ je rozvoj interkulturní komunikativní kompetence studentů učitelství AJ, aby se pak v praxi sami stali jejími kvalitními zprostředkovateli a započali tak dlouhodobý proces celospolečenské změny s cílem multikulturní společnosti otevřené diverzitě.
Tento studijní předmět rozvíjí všech pět domén interkulturní komunikativní kompetence: vědomí (awareness), postoje (attitudes), dovednosti (skills), znalosti (knowledge) a dovednost v cizím jazyce (proficiency in the host language) studentů učitelství AJ, a to jak v rovině komunikativních jazykových kompetencí (lingvistické, sociolingvistické, pragmatické), tak obecných kompetencí (deklarativní znalosti, dovednosti a praktické znalosti, ´existenciální´ kompetence, schopnost učit se).
Předpoklady
nespecifikováno
KAA/JCA3

Hodnoticí metody a kritéria
Posouzení zadané práce, Analýza výkonu studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor

1. Active participation in videoconferences (activities and tasks before/during/after). 2. Completing ePortfolio of my Intercultural Communicative Competence development (via Google Apps and ePortfolio Mahara).
Doporučená literatura
  • Byram, M., Fleming, M. Language Learning in Intercultural Perspective. CUP, 1998. ISBN 0 52162376 6.
  • KOSTKOVÁ, K. Rozvoj interkulturní komunikační kompetence.. Brno, 2012. ISBN 978-80-210-6035-7.
  • lUSTIG, M. W., Koester, J. Intercultural Competence, Interpersonal Communication across Cultures.
  • Morgensternová, Monika. Interkulturní psychologie : rozvoj interkulturní senzitivity. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1361-1.
  • PRŮCHA, J. Multikulturní výchova. Praha:ISV, 200.
  • Průcha, Jan. Interkulturní psychologie : [sociopsychologické zkoumání kultur, etnik, ras a národů]. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-280-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Anglický jazyk - specializace v pedagogice (2013) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): English for Education (2013) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní