Předmět: Informační technologie ve výuce cizích jazyků

« Zpět
Název předmětu Informační technologie ve výuce cizích jazyků
Kód předmětu KAA/MULU
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Ježková Šárka, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Základem jsou praktické workshopy zaměřené na práci s internetovými zdroji a s programy, které má FF k dispozici v multilicencích nebo na CD-ROM. Introduction into ICT 4 ELT. Language learning software, language multimedia courses, hands-on session. Dictionaries on CD-ROM and on-line dictionaries. Working with English language corpora and concordancers. British National Corpus, Corpus of Contemporary American English. Encyclopaedias and other resources used for ELT. Other on-line ELT resources (activities developing communicative skills, games and quizzes, resources for teachers). Common programmes used for ELT. Working with pictures, video, music; creating a team project. Testing programmes and authoring tools. Strategies of electronic communication, language of chats and forums. Learning management systems, Mahara software, ePortfolio

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody samostatných akcí, Nácvik dovedností
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty s dostupnými jazykovými programy a dalšími internetovými zdroji, které lze ve výuce cizího jazyka aplikovat, a naučit je využívat tyto zdroje pro rozvoj patřičných komunikativních dovedností a řečových prostředků. Dále se studenti seznámí s novými možnostmi moderních informačních technologií a principy on-line komunikace.
Studenti získají základní dovednosti pro používání dostupných multimediálních kurzů, testovacích programů, elektronických slovníků a encyklopedií; budou schopni se orientovat v běžně dostupných programech a dalších on-line zdrojích a kriticky zhodnotit možnosti jejich využití pro výuku cizího jazyka. Budou umět pracovat s jednoduchými tvůrčími programy a konkordanční programy. Budou schopni vhodně využít nejnovější aplikace (např. konkordanční programy pro studium slovní zásoby v kontextu, práce s video a audio materiálem pro projektovou práci) a budou schopni efektivně řídit on-line komunikaci.
Předpoklady
nespecifikováno
KAA/LDI1

Hodnoticí metody a kritéria
Posouzení zadané práce, Analýza výkonu studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru

Studenti jsou povinni se aktivně účastnit seminářů (maximálně 2 absence za semestr) a v průběhu semestru předložit dílčí úkoly dle zadaných pokynů. Zápočet je udělován na základě zpracování, prezentace a předložení projektu (zaměřeného na využití multimediálních programů pro vyučování cizích jazyků) v elektronické podobě.
Doporučená literatura
  • Adolphs, Svenja, Carter, Ronald, A. Spoken corpus linguistics: from monomodal to multimodal. London: Routledge, 2013.
  • Biber, Douglas, Connor, Ulla, Upton, Thomas, A. Discourse on the move: Using corpus analysis to describe discourse structure. Amsterdam: John Benjamins, 2007.
  • Biber, Douglas. University language: A corpus-based study of spoken and written registers. Amsterdam: John Benjamins, 2006.
  • Dudeney, G. The Internet and the Language Classroom. A practical guide for teachers. Cambridge University Press, 2000.
  • Hardisty, D., Windeatt, S. CALL. OUP, 1989.
  • Chapelle, C. A. Computer applications in second language acquisition: foundations for teaching, testing and research. CUP, 2001.
  • Teeler D., Gray P. How to Use the Internet in ELT. Longman, 2000.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Anglický jazyk - specializace v pedagogice (2013) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): English for Education (2013) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní