Předmět: Obecná didaktika II

« Zpět
Název předmětu Obecná didaktika II
Kód předmětu KAA/OBD2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Černá Monika, doc. PaedDr. Ph.D.
  • Zitková Helena, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Organisation of teaching/learning processes. Lesson planning. Developing learner autonomy. Developing activity and creativity in pupils. Individualisation and differentiation. Increasing pupil motivation in ELT classes. Teacher authority. Classroom management. Discipline. School culture. Classroom climate. Essential teaching skills. Evaluative / diagnostic skills.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Jedná se o předmět integrovaného bloku Obecná didaktika II, Lingvodidaktika II a Pedagogická praxe II. Tyto předměty je nutno zapsat současně. Cílem předmětu je na základě kompetencí získaných v integrovaném bloku OBD1, LDI1 a PRX1 dále rozvíjet znalost soustavy základních didaktických poznatků a dovednost orientace ve složité problematice obsahu i procesu vyučování a učení žáků.
Těsné sepětí s předměty obecné didaktiky a s pedagogickou praxí pomáhá vidět konkrétní problémy a klást otázky, kriticky analyzovat a hodnotit zkušenosti vlastní i cizí. Integrovaný blok je založen na mikrovýstupech, které jsou analyzovány z hlediska obecně didaktického a lingvodidaktického a jsou prvním stupněm v rozvoji profesní učitelské kompetence.
Předpoklady
nespecifikováno
KAA/PRX1 a zároveň KAA/OBD1

Hodnoticí metody a kritéria
Rozhovor, Rozbor portfolia studenta

Integrace výstupů kurzů obecné didaktiky 2., lingvodidaktiky 2 a pedagogické praxe 2, znalost předepsané literatury Předložení požadované dokumentace (příprava na zadané mikrovýstupy a evaluační formuláře; observační listy; kritické anotace odborné literatury dle zadání; seznam literatury) termín odevzdání portfolia: Formát zkoušky: ústní pohovor na základě předložených materiálů v portfoliu
Doporučená literatura
  • articles about any topics dealing with the Classroom Management in scientific journals, etc..
  • články v odborných pedagogických časopisech.
  • Brown, H.D. Principles of language learning and teaching. San Francisco State Unviersity, Pearson Longman, 2007.
  • Cangelosi, James S. Strategie řízení třídy : jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-118-2.
  • CANGELOSI, J.S. Classroom Management Strategies: Gaining and Maintaining Students' Cooperation. Wiley, 2008.
  • Dorney, Z. Motivational strategies in the language classroom. CUP, 2001.
  • Hattie, J. Visible learning for teachers (maximizing impact on learning). Routledge, 2012.
  • Kalhous, Z., Obst, O. et. al. Školní didaktika. Praha, Portál, 2002.
  • kolektiv autorů. Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. PedF MU Brno, 1996.
  • KYRIACOU, C. Essential Teaching Skills. Nelson Thornes, 2007. ISBN 978 0 7487 8161 4.
  • Kyriacou, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-965-8.
  • Lukášová, H. Kvalita života dětí a didaktiky. Praha: Portál, 2010.
  • Maňák, Josef. Nárys didaktiky. PedF MU Brno, 1999.
  • Ondráček, P. Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce. Pardubice, 2001.
  • Pasch, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině : [jak pracovat s kurikulem]. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2.
  • Petty, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2013.
  • Petty, G. Teaching today. Nelson Thornes, 2009.
  • Scrivener, J. Learning teaching. Macmillan, 2011.
  • Skalková, Jarmila. Obecná didaktika : vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
  • SMITH, C.J. and LASLETT, R. Effective Classroom Management: A Teacher's Guide. RoutledgeFalmer, 2002.
  • Švec, Vlastimil et al. Praktikum didaktických dovedností. PedF MU Brno, 1996.
  • Tomlinson, C.A. The differentiated classroom. ASCD, 1999.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Anglický jazyk - specializace v pedagogice (2013) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): English for Education (2013) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní