Vyučující
|
-
Huschová Petra, PhDr. Ph.D.
-
Hornová Libuše, doc. PhDr.
|
Obsah předmětu
|
Pragmatics: aims, basic concepts; pragmatic meaning vs. semantic meaning. Interface between grammar, semantics and pragmatics. Deixis and reference: personal, temporal, spatial, discourse, social deixis. Speech act theory: locutionary, illocutionary and perlocutionary force. Austin's and Searle's classifications of speech acts; direct and indirect speech acts. Performatives; felicity conditions. Presupposition. Conventional and conversational implicature. Grice's Cooperative Principle and Conversational Maxims. Sperber and Wilson's Relevance Theory. Politeness Principle and Politeness Maxims. Positive and negative politeness. Conversation analysis. Pragmatic markers in face-to-face conversation. Vagueness and indirectness in authentic conversation.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody samostatných akcí
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je představit základní principy lingvistické pragmatiky a pragmatické analýzy textu, poukázat na pozici pragmatiky ve vztahu k sémantice a ke gramatice, a prostudovat rozdíly mezi obecnými gramatickými pravidly a jejich praktickým užitím v určitém kontextu. Kurz se zaměřuje především na rozdíl mezi sémantickým a pragmatickým významem, deixi, řečové akty, teorii relevance, implicitní vyjadřování významu v souvislosti s konverzačními maximy, vyjadřování zdvořilosti a analýzu konverzace.
Studenti budou schopni rozlišovat sémantický a pragmatický význam. Na základě získaných poznatků budou schopni vysvětlit základní pragmatické koncepty a aplikovat je při analýze autentických textů mluvené a psané angličtiny i ve svém projevu.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Posouzení zadané práce
aktivní účast v seminářích (maximálně 2 absence za semestr) analýza autentického anglického textu písemný test
|
Doporučená literatura
|
-
ARCHER, D., AIJMER, K. and WICHMAN, A. Pragmatics: an advanced resource book for students. Routledge, 2012.
-
BLAKEMORE, D. Understanding Utterances : an introduction to pragmatics. Oxford: Blackwell, 1992.
-
CRUSE, A. Meaning in Language : An Introduction to Semantics and Pragmatics. Oxford: Oxford University Press, 2004.
-
CULPEPER, J. and HAUGH, M. Pragmatics and the English Language. Palgrave Macmillan, 2014.
-
CUTTING, J. Pragmatics: a resource book for students. Routledge, 2015.
-
GRUNDY, P. Doing Pragmatics. London: Hodder Education, 2008.
-
LEECH, G. Principles of Pragmatics. London: Longman, 1989.
-
LEECH, G. The Pragmatics of Politeness. Oxford University Press, 2014.
-
LEVINSON, S.C. Pragmatics. Cambridge University Press, 1983.
-
MEY, J. L. Concise Encyclopedia of Pragmatics. Oxford: Elsevier, 2009.
-
SENFT, G. Understanding Pragmatics. London/New York: Routledge, 2014.
-
THOMAS, J. Meaning in Interaction : an introduction to pragmatics. Harlow: Pearson Education, 1995.
-
YULE, G. Pragmatics. Oxford: Oxford University Press, 1996.
|