Předmět: Syntax II

« Zpět
Název předmětu Syntax II
Kód předmětu KAA/SYN2
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Ježková Šárka, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
MULTIPLE SENTENCE STRUCTURE: compound, complex and compound-complex sentence; relations of clauses within the sentence coordination and subordination NOMINAL CLAUSES: object clauses, direct and indirect speech, backshift, subject and complement clauses, nominal relative and appositive clauses; raising RELATIVE CLAUSES: adnominal, sentential, nominal; restrictive, non-restrictive; appositive clauses ADVERBIAL CLAUSES: position, semantic relations to other clauses within the sentence; comparison with their Czech equivalents SENTENCE MANIPULATION: ellipsis, substitution, condensation; absolute structures; unattached participle NON-FINITE VERB FORMS AS SENTENCE ELEMENTS: syntactic roles of the infinitive, its grammatical categories; Czech equivalents GERUND AND PARTICIPLES: nominal and verbal features of gerund; syntactic functions of all the -ing forms and -ed participle; varieties of Czech translation STRUCTURING INFORMATION: principles of functional sentence perspective; theme (topic), rheme (focus), transition, communicative dynamism, grammatical and lexical means passive structures, existential sentences, structural variations HIGHLIGHTING STRUCTURES: changing the position of thematic and rhematic parts of sentences; Czech counterparts PUNCTUATION: full stop, comma, colon, semicolon, etc.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody samostatných akcí
Výstupy z učení
Cílem předmětu je poskytnout studentům podrobné teoretické poznatky o struktuře anglického souvětí, především o podstatě vztahů koordinace a subordinace a o formální realizaci jednotlivých typů vět.
Na základě práce s autentickým textem se studenti naučí analyzovat všechny typy souvětí, identifikovat jednotlivé druhy vět z hlediska jejich formy i funkce, stanovit principy ovlivňující pořádek slov v konkrétní větě (gramatický princip, funkční perspektiva větná atd.), osvojí si dovednosti potřebné pro analýzu i tvorbu struktur ilustrujících důraz, redukci komunikace a shodu v rámci věty. Dále získají kompetence pro srovnávání větných struktur v češtině a angličtině a pro vyučování této problematiky studentům anglického jazyka.
Předpoklady
nespecifikováno
KAA/SYN1 a zároveň KAA/JCA2

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Posouzení zadané práce

Studenti jsou povinni se aktivně účastnit seminářů a předložit vypracování dílčích úkolů zadaných v průběhu semestru (maximálně 2 absence za semestr). Zkouška se skládá ze dvou částí: písemný test a ůstní zkouška. pro postup k ústní zkoušce je třeba získat minimálně 60% bodů.
Doporučená literatura
  • Biber, D., Conrad, S., Leech, G. Longman student grammar of spoken and written English - Workbook. Harlow : Pearson Education, 2007.
  • Biber, D., Conrad, S., Leech, G. Longman student grammar of spoken and written English.. Harlow : Pearson Education, 2006.
  • Biber, D., Johansson, S., Leech G., Conrad, S., Finegan, E. Longman Grammar of Spoken and Written English. Longman, London, 1999.
  • DUŠKOVÁ, L. Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. Praha : Academia, 2. vydání, 1994.
  • DUŠKOVÁ, L. Studies in the English Language, Part 2.. Praha : Karolinum, 1999.
  • FIRBAS, J. Functional sentence perspective in written and spoken communication. CUP, 1992.
  • Hornová, L., Ježková, Š. An Introduction to English Syntax. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2015. ISBN 978-80-7395-884-8.
  • HUDDLESTON, R., GEOFFREY, K. Pullum et al. The Cambridge Grammar of the English language. Cambridge: CUP, 2002.
  • MATHESIUS, V. A Functional Analysis of Present Day English on a General Linguistic Basis.. Praha : Academia, ISBN 509-21-858, 1975.
  • MATTHEWS, P. H. Syntax. CUP, 1992.
  • Parrot, M. Grammar for English Language Teachers. CUP, 2000.
  • QUIRK, R. ? GREENBAUM, S. A University Grammar of English. Harlow : Longman, 1973.
  • QUIRK, R. et al. A Comprehensive Grammar of the English Language. Harlow: Longman, 1985.
  • Quirk, R, Greenbaum, S. A Student's Grammar of English. Longman, 1994.
  • TÁRNYIKOVÁ J. Chapters from Modern English Syntax I. (A communicative approach). Olomouc : Palackého univerzita v Olomouci, 2nd edition, 1993.
  • TÁRNYIKOVÁ J. Chapters from Modern English Syntax II. (A communicative approach). Olomouc : Palackého univerzita v Olomouci, 1992.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): English for Education (2013) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Anglický jazyk - specializace v pedagogice (2013) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní