Předmět: Textová lingvistika

« Zpět
Název předmětu Textová lingvistika
Kód předmětu KAA/TELI
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Haupt Jaromír, Mgr. Ph.D.
  • Nádraská Zuzana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
The notions of text, discourse, register, text type, style and genre. Coherence. Popular discourse patterns (Problem-Solution and similar patterns). Discourse relations (external/internal; explicit/implicit; additive/adversative/temporal). Coherence and multi-modality. Thematic progression and hyperthemes. Cohesion, lexical cohesion, evaluative cohesion (propagation, evaluative coherence). Predictive categories, signaling nouns. Intertextuality.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody samostatných akcí, Nácvik dovedností
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty s moderními jazykovědnými přístupy k analýze struktury psaného textu. Studenti se učí aplikovat různé metody analýzy a také posuzovat jejich vhodnost. Přitom používají deskriptivní metody jak obecně použitelné, tak žánrově specifické. V oblasti koherence a koheze je navázáno na dosavadní teoretickou i praktickou znalost studentů. K oběma konceptům je přistupováno selektivně, vybrané problémy odrážejí různé přístupy k textové analýze, specifika analyzovaných textů a zohledňují i možnost praktické aplikace na vlastní psaný text studentů. Studenti se též seznámí s různými přístupy k žánrové analýze a aplikují je na rozličných typech žánru.
Studenti budou schopni aplikovat různé moderní přístupy k analýze struktury psaného textu (např. žánrová analýza, funkční vnitrotextové vztahy), posoudit jejich vhodnost a případně je použít pro své vlastní psaní.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Samostudium zadaných materiálů. Aktivní povinná účast na seminářích - diskuse, plnění praktických úkolů. Ústní zkouška.
Doporučená literatura
  • Bazerman, Charles and Paul A. Prior. What Writing Does and How It Does It: An Introduction to Analyzing Texts and Textual Practices.. Mahwah, NJ: Erlbaum, 2004.
  • Biber, Douglas, Ulla Connor and Thomas A. Upton (eds.). Discourse On The Move: Using Corpus Analysis To Describe Discourse Structure.. Amsterdam: John Benjamins, 2007.
  • Coulthard, Malcolm (ed.). Advances in Written Text Analysis. London: Routledge, 1994.
  • Daneš, František. Papers on Functional Sentence Perspective. Praha: Academia, 1974.
  • Esser, Jürgen. Introduction to English Text-Linguistics. Frankfurt am Mein, 2009.
  • Flowerdew, Lynne. Corpus-based Analyses of the Problem?Solution Pattern: A phraseological approach. Amsterdam: John Benjamins, 2003.
  • Gruber, Helmut and Peter Muntigl. Generic and rhetorical structures of texts: Two sides of the same coin? Folia Linguistica 39(1/2), 75-113. 2005.
  • Halliday, M.A.K. and Jonathan J. Webster. Text Linguistics: The How and Why of Meaning. London, 2014.
  • Hoey, Michael. Lexical Priming: A New Theory of Words and Language. London and New York: Routledge, 2005.
  • Hoey, Michael. Textual Interaction: An Introduction to Written Discourse Analysis. London and New York: Routledge, 2001.
  • Mann, William C. and Sandra A. Thompson. Rhetorical Structure Theory: Toward a Functional Theory of Text Organization. Text 8, 243-281. 1988.
  • Martin, James R. and Peter R. R. White. Language of Evaluation: Appraisal in English. London/New York, 2005.
  • Pípalová, Renata. Thematic Organization of Paragraphs and Higher Text Units. Praha: UK, 2008.
  • Renkema, Jan. Discourse, of Course. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins, 2009.
  • Renkema, Jan (ed.). Discourse, of Course.. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins, 2009.
  • Renkema, Jan. Introduction to Discourse Studies. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins, 2004.
  • Scott, Mike and Geoff Thompson (eds.). Patterns of Text: In Honour of Michael Hoey. Patterns of Text: In Honour of Michael Hoey, 2001.
  • Tanskanen, Sana-Kaisa. Colaborating towards Coherence: Lexical Cohesion in English Discourse. Amsterdam: John Benjamins, 2006.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Anglická filologie (2015) Kategorie: Filologické vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní