Předmět: Úvod do pedagogiky I

« Zpět
Název předmětu Úvod do pedagogiky I
Kód předmětu KAA/UPED1
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Zitková Helena, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Charakteristika oboru a jeho základní pojmy. Pedagogické discipliny a vztahy k ostatním vědám. Výchova a vývoj člověka, výchova a společnost. Názory na výchovu člověka ve vývoji pedagogického myšlení - základní směry a jejich představitelé. Institucionalizace výchovy - problém aktuálních potřeb, tradic a proměn ve vývoji pedagogického myšlení a praxe. Cíle a obsah výchovy, základní teorie vzdělání. Školské reformy, směry a hnutí se zvláštním zřetelem k 20. století a současné trendy pro 21. století.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody samostatných akcí
  • Samostatná kritická četba - 13 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce - 8 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 26 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) - 2 hodiny za semestr
  • Sběr materiálu - 4 hodiny za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je osvojit si základní pojmy,východiska a koncepce pedagogické teorie i praxe; orientovat se s porozuměním ve vývoji pedagogického myšlení; získat přehled o pedagogických směrech ve světě se zvláštním zřetelem k dění ve 20.století a s přihlédnutím k situaci v českých zemích a v Evropě.
Student bude umět samostatně vyhledávat informace,efektivně je zpracovávat,analyzovat a kriticky hodnotit; utvářet si vlastní názor na rozmanitost pedagogických teorií a konceptů; reflektovat vlastní zkušenost a prožitky z dosavadní výchovné a vzdělávací dráhy a umět je hodnotit ve vztahu k pedagogickým teoriím.
Předpoklady
nejsou zadány

Hodnoticí metody a kritéria
Posouzení zadané práce, Analýza výkonu studenta

Požadavky k zápočtu: Průběžné zpracování samostatných prací, prezentace: 2x anotace (1x základní literatura - do 2. 1.2017, 1x jiná než základní literatura - prezentace + termín odevzdání individuální), 3x úvaha (termín odevzdání 1. úvahy - do 20.10. 2016, termín odevzdání 2. úvahy - bude upřesněn, termín odevzdání 3. úvahy - do 2. 1. 2016) (Přijímají se pouze studentovy originální práce!) Aktivní účast v přednáškách + povinná aktivní účast na vlastní prezentaci Odevzdání portfolia s výsledky vlastních badatelských aktivit (anotace, úvaha, seznam prostudované literatury dle normy APA, myšlenkové mapy) - do 2.1. 2016 forma zápočtu: kolokvium Podmínkou pro udělení zápočtu je splnění všech požadavků ve STANOVENÝCH termínech a aktivní účast na kolokviu.
Doporučená literatura
  • Odborné časopisy : Pedagogika. Pedagogická orientace.
  • BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání.. Praha: Portál, 1998.
  • BREZINKA, W. Filozofické základy výchovy.. Praha: Zvon, 1996.
  • FABER, A.; MAZLISH, E. How to Talk So Kids Will Listen and Listen So Kids Will Talk. Piccadilly Press, 2012. ISBN 978-1-84812-309-0.
  • HAVLÍK, R.; KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy.. Praha : Portál, 2002.
  • Holmerová, Iva. Minimum akademického bontonu, aneb, Jak neuklouznout nejen na akademické půdě. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5427-7.
  • Kasperová, Dana; Kasper, Tomáš. Dějiny pedagogiky. Grada, 2008.
  • KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-429-X.
  • Kopřiva, Pavel . Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2006. ISBN 80-901873-7-4.
  • Kosíková, Věra. Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Grada, 2011.
  • MAŃÁK, J.; PROKOP, J.; SOLFRONK, J. Kapitoly ze sociální pedagogiky a psychologie.. Brno: Paido, 1998.
  • Matějček, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-494-X.
  • NAZARE-AGA, I. Nenechte sebou manipulovat. Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0652-1.
  • Nováčková, Jana. Mýty ve vzdělávání. Kroměříž: Spirála, 2011.
  • PAŘÍZEK, V. Učitel v nezvyklé školní situaci. Praha: SPN, 1990.
  • PIKE, G.; SELBY, D. Globální výchova.. Praha: Grada, 1994.
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika.. Praha: Portál, 1997.
  • PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2004.
  • RÝDL, K. Inovace školských systémů.. Praha : ISV, 2003.
  • RÝDL, K. Základy obecné pedagogiky.. Liberec: PedF TU, 2004.
  • SCHOENEBECK, K. Texty k postpedagogickému myšlení.. Pardubice, 2000.
  • Štverák, Vladimír. Stručný průvodce dějinami pedagogiky. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-797-6.
  • TONUCCI, F. Vyučovat nebo naučit?. Praha, 1991. ISBN 978-80-238-42-036.
  • TRDÁ, Jana. Lektorské finty. Grada.
  • Vališová, Alena. Pedagogika pro učitele : školský systém v českých zemích, vzdělávací politika a řízení školství, podoby vyučování a třídní management, hodnocení ve vyučování, pedagogická diagnostika, práce výchovného poradce. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0.
  • Zormanová, L. Výukové metody v pedagogice. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4100-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): English for Education (2013) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Anglický jazyk - specializace v pedagogice (2013) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní