Předmět: Vývojové tendence v anglo-americké literatuře II

« Zpět
Název předmětu Vývojové tendence v anglo-americké literatuře II
Kód předmětu KAA/VTAL2
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Bubíková Šárka, doc. Ph.D.
Obsah předmětu
Literature and ethnicity. Majority versus minority, double consciousness. Afro-American literature - so-called post-soul aesthetics. American Jewish literature. Native American literature. Asian-American literature. Chicano/Chicana literature (in English) Postmodernism and multiculturalisms in literature. Popular genres.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem kurzu je prohloubit znalosti studentů o historických proměnách v chápání a přijímání menšinových literatur a o literární produkci rozličných menšin v rámci literatury psané v angličtině a uvést je do diskuse nad vztahem tradičně pojímané literatury a literatury v rámci "otevřeného literárního kánonu". Obsahem předmětu je především literatura etnických menšin, problematika vyrovnávání se s identitou, "dvoukulturnosti", vztahem k většinové společnosti a dále vybrané teoretické otázky spojené s etnicitou, "většinovostí" a "menšinovostí" v literatuře. Kromě teoretických diskusí je součástí předmětu četba primárních textů.
Studenti prohloubí své schopnosti kompetence literární a kulturní analýzy, interkulturní kompetence a komunikativní dovednosti.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Účast na seminářích je povinná. Četba a připravenost na semináře, aktivní účast v diskusích. Další dle sylabu.
Doporučená literatura
  • BUBÍKOVÁ, Š. Literatura v Americe..Proměny amerického literární kánonu. Červený Kostelec, 2008.
  • Fiedler, Leslie A., Baker, Houston A. Jr. English Literature: Opening Up the Canon. John Hopkins UP, 1981.
  • HILSKÝ, M.; ZELENKA, J. Od Poea k postmodernismu. Praha: Odeon a H&H, 1993.
  • Jařab, J. Amerika, amerikanizace a literatura. Tvar 17, 1996, s. 8.
  • JAŘAB, J. Etnický faktor v americké literární historii a současnosti". Svět literatury 1, 1991.
  • Kanellos, N. Hispanic American Literature. New York, 1995.
  • KOLÁŘ, S. Evropské kořeny americké židovské literatury. Ostarva: Ostravská univerzita, 1998.
  • KRUPAT, A. Red Matters: Native American Studies. Philadelphia: University of Pennsylvania Press, 2002.
  • KRUPAT, Arnold. Native American Literature and the Canon". Critical Inquiry 10, 1983.
  • Lauter, P. ed. The Heath Anthology of American Literature.. D.C. Heath Lexington, 1990.
  • Lauter, Paul. Canons and Contexts. Oxford: Oxford UP, 1991.
  • LI, D. L. Imagining the Nation: Asian American Literature and Cultural Consent. Stanford. Stanford UP, 1998.
  • McMillan, T. (ed.). Breaking Ice: An Anthology of Contemporary African-American Fiction. Penguin, 1990.
  • P. Barša:. Politická teorie multikulturalismu. CDK, Brno1999. 347s..
  • Ruland, R. - Bradbury, M. Od puritanismu k postmodernismu. Praha, 1997.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Anglická filologie (2015) Kategorie: Filologické vědy 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Učitelství anglického jazyka (2013) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): English Language Teacher Education (2013) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní