Vyučující
|
-
Žáková Pavla, Mgr. Ph.D.
-
Kanďár Roman, prof. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Laboratorní cvičení 1 Bezpečnost práce v klinicko-biochemické laboratoři. Analytické parametry metody. Definice pojmů jako linearita, správnost, přesnost, metoda standardních přídavků, metoda ředění vzorku, robustnost metody, mez stanovitelnosti, mez detekce Určení analytických parametrů vybrané metody (vybraný set): přesnost v sérii, linearita (kalibrační rozmezí včetně bodů pod a nad referenční mez, dle toho určit oblast linearity, mez stanovitelnosti a mez detekce; ověření správnosti kalibrační křivky pomocí kontrolního séra; statistické zhodnocení za použití software od firmy Trilobyte, QCExpert), správnost metodou standardních přídavků a ředícím pokusem 8 hodin Laboratorní cvičení 2 Laboratorní informační systém. LISSET: správa laboratorního informačního systému, LISANA: komunikace laboratorního informačního systému s analyzátorem, vytvoření dávky pro analyzátor, import výsledků. Analyzátor Cobas Mira a Olympus AU640, seznámení s obsluhou. Porovnání výsledků naměřených na analyzátoru Olympus AU640, analyzátoru Cobas Mira (Roche) a devítikanálového fotometru Labsystems Stanovení vybraného analytu v krevním séru (kontrolní materiál), moči na třech různých přístrojích a s principiálně odlišnou metodikou Příprava většího množství vzorků s velkým rozsahem koncentrací Statistické zhodnocení a porovnání výsledků získaných od tří různých přístrojů 8 hodin Laboratorní cvičení 3 Stanovení alfa-tokoferolu v plazmě metodou vysokoúčinné kapalinové chromatografie s coulometrickou elektrochemickou detekcí 8 hodin Laboratorní cvičení 4 Stanovení vybraných antidepresiv metodou plynové chromatografie s plamenoionizačním detektorem 8 hodin
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Laborování
- Praktická výuka
- 40 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 30 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je připravit studenta pro práci v klinicko-biochemických laboratořích. V laboratořích klinické biochemie, vyučovaných ve třetím ročníku bakalářského typu studia, se studenti seznámili s principy stanovení běžně stanovovaných analytů, převažovaly spektrofotometrické metody a elektroforéza na gelu. V magisterském typu studia se studenti seznámí s náročnějšími metodami, jako je kapalinová a plynová chromatografie. Jelikož jsou laboratoře klinické biochemie vybaveny především moderními biochemickými analyzátory, učí se studenti ovládat biochemický analyzátor, včetně vytváření dávkových souborů v laboratorním informačním systému. Jedna z úloh se zabývá určením analytických parametrů dané metody (linearita, přesnost v sérii a mezi sériemi, výtěžnost, mez detekce a stanovitelnosti).Jedná se o 4 laboratorní cvičení formou bloků (8 hodin)
Posluchač je po absolvování předmětu schopen se orientovat v klinicko-biochemických laboratořích.
|
Předpoklady
|
KBBV/C346 nebo KBBV/C632 Laboratoř z klinické biochemie
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonu studenta
Závěrečná písemná zkouška
|
Doporučená literatura
|
-
Doležalová V. a spol. Laboratorní technika v klinické biochemii a toxikologii, 1995, IVPZ Brno.
-
Doležalová, V. Principy biochemických vyšetřovacích metod. Část I. a II.. 1. vyd. IDVPZ, Brno 1995, 374 s. + 223 s.
-
Jaroslav Racek. Klinická biochemie. Galén, 2006. ISBN 80-7262-324-9.
-
Masopust, J. Klinická biochemie I, II, (požadování a hodnocení biochemických vyšetření), Karolinum, 1998.
-
Racek, J. a kol. Klinická biochemie, Galén, Karolinum, 1999.
-
Zima, T. Laboratorní diagnostika, Galén, Praha, 2002.
|