Předmět: Ekonomika a management elektronických komunikací

« Zpět
Název předmětu Ekonomika a management elektronických komunikací
Kód předmětu KDMML/AEMTK
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Salava Daniel, Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
Postavení a funkce elektronických komunikací jako infrastrukturálního odvětví v socioekonomickém systému státu. Státní politika v oddělení elektronických komunikací - informační politika. Legislativní a regulační rámec v ČR a ES pro odvětví elektronických komunikací agentury ČTÚ. Universální služba. Cenová politika, metody cenové regulace. Trh služeb elektronických komunikací - operátoři s významnou tržní silou. Faktory ovlivňující kvalitu služeb elektronických komunikací. Kalkulace (alokace nákladů) v podmínkách sdílení sítí. Normalizace a standardizace v elektronických komunikacích. Statistické zjišťování OKEČ 64.2. Ochrana osobních dat a soukromí při poskytování služeb elektronických komunikací. Časová rezerva, shrnutí probrané látky.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Seznámit studenty s postavením a rolí elektronických komunikací jako infrastrukturálního odvětví v ekonomice národního hospodářství. S odlišnostmi ekonomiky oproti materiální výrobě (např. nelze pracovat na sklad). Se specifickou odvětvovou legislativou jak národní tak v rámci ES. Dále problematikou regulace v odvětví, poslání "univerzální služby" a nedostatkových zdrojů.
Student získá přehled o poskytovaných službách elektronických komunikací, a to jak po pevné síti, síti mobilních operátorů, síti rozhlasového a televizního vysílání, kabelové televize, připojení k internetu atd.
Předpoklady
Předpokládá se znalost základní problematiky makroekonomie a mikroekonomie.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška

Student musí v průběhu semestru a při závěrečné zkoušce prokázat znalost charakteristických ekonomických vztahů síťového odvětví, problematiku nedostatkových zdrojů, podmínky vyšších zásahů státu (regulace) a postupu liberalizace odvětví.
Doporučená literatura
  • Všeobecné oprávnění č. VO-S/2/07.2005-10, kterým se stanoví podmínky k poskytování služeb elektronických komunikací, ve znění pozdějších změn.
  • ČOREJOVÁ, T., a kol. Ekonomika sietí. Žilina, 2006. ISBN 80-8070-62-8.
  • GOTTINGER, H., W. Economies of Network Industries. New York, 2003. ISBN 978-0-415-27740-2.
  • HÖLZL, O., ŠVADLENKA, L., SALAVA, D. Základní principy ekonomiky a managementu elektronických komunikací. Pardubice, 2008. ISBN 978-80-7395-143-6.
  • VÍTEK, M. Ekonomika telekomunikací. Praha, 2004. ISBN 80-01-03019-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Dopravní fakulta Jana Pernera Studijní plán (Verze): Dopravní management, marketing a logistika (2016) Kategorie: Doprava a spoje 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní