Předmět: Sociologický průzkum

« Zpět
Název předmětu Sociologický průzkum
Kód předmětu KDMML/ASOPK
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Prouzová Marie, PhDr. Bc.
Obsah předmětu
Sociologický výzkum - vymezení, význam, funkce, specifika. Strategie a struktura sociologického výzkumu. Základní metody a techniky sociologických výzkumů. Populace a výběrový soubor, druhy výběru. Příprava výzkumu - stanovení a vymezení cíle, operacionalizace, hypotézy. Základní techniky sběru dat - pozorování a dotazování. Zásady tvorby otázek. Tvorba ankety, dotazníku. Zpracování získaných dat - čištění, kódování, třídění. Analýza dat a jejich interpretace. Závěrečná zpráva, prezentace výsledků. Stručný exkurz do historie a současnosti sociologických výzkumů ve světě a v ČR. Prezentace a obhajoba výsledků sociologického výzkumu provedeného studenty.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Nácvik dovedností
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními principy a technikami sociologických průzkumů, s jejich přípravou a realizací, vyhodnocením a interpretací jejich výsledků.

Předpoklady
Výuka je nezávislá na ostatních předmětech.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Student připraví a zrealizuje vlastní sociologický průzkum malého rozsahu. Závěrečnou zprávu předloží při zkoušce. Obhajoba výsledků a hodnocení úrovně zpracování je součástí hodnocení při zkoušce. Dále při zkoušce musí student prokázat porozumění řešeným problémům a vědomosti v rozsahu probrané látky.
Doporučená literatura
  • Diesman M. Jak se vyrábí sociologická znalost.. Praha, 2000. ISBN 80-246-0139-7.
  • FORET, M. Marketingový průzkum. Poznáváme své zákazníky.. Brno, 2008.
  • PUNCH, K. F. Úspěšný návrh výzkumu.. Praha, 2008.
  • PUNCH, K. F. Základy kvantitativního šetření.. Praha, 2008.
  • REICHEL, J. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů.. Praha, 2009.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Dopravní fakulta Jana Pernera Studijní plán (Verze): Management, marketing a logistika ve spojích (2016) Kategorie: Doprava a spoje 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní