Předmět: Management v poštovních službách

« Zpět
Název předmětu Management v poštovních službách
Kód předmětu KDMML/PMPOK
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Gottwald Dalibor, Ing. Ph.D.
  • Švadlenka Libor, doc. Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
Obecná teorie a praxe managementu. Základní funkce managementu, tj. plánování, organizování, vedení a kontrola. Sektor poštovních služeb ČR. Regulace sektoru poštovních služeb. Liberalizace sektoru poštovních služeb. Management podniku poskytujícího poštovní služby. Specifické aspekty managementu držitele poštovní licence. Management držitele poštovní licence v procesu organizování. Management držitele poštovní licence a tvorba cenové politiky. Strategie rozvoje držitele poštovní licence.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Domácí příprava na výuku - 24 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 16 hodin za semestr
  • Projekt individuální - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 35 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) - 15 hodin za semestr
  • Samostatná kritická četba - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu Management v poštovních službách je seznámit studenty se specifiky managementu v sektoru poštovních služeb.
Po absolvování předmětu se student umí orientovat v základních manažerských pojmech. Zná základní teorie managementu. Umí definovat a následně aplikovat zejména v sektoru poštovních služeb základní manažerské funkce. Dokáže definovat specifika managementu v sektoru poštovních služeb, zná principy regulace tohoto sektoru, orientuje se v postupu liberalizace sektoru poštovních služeb. Dokáže identifikovat klíčové hráče na trhu poštovních služeb a jejich manažerské strategie.
Předpoklady
Předpokládá se absolvování předmětu "Základy managementu", a tedy základní znalosti z oblasti obecného managementu.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Posouzení zadané práce

Student musí v průběhu semestru i při závěrečné zkoušce prokázat porozumění řešeným problémům a schopnost samostatně či v týmu studentů řešit zadané případové studie. Konkrétní požadavky sdělí studentům vyučující v prvním týdnu semestru.
Doporučená literatura
  • Donnelly, James H. Management. Praha: Grada, 1997. ISBN 80-7169-422-3.
  • KOONTZ, H., WEIHRICH, H.:. Management. Praha: 1993. Praha, 1993. ISBN 8085605457.
  • KOTLER, P.:. Marketing od A-Z. Praha: Management Press, 2003. ISBN 8072610104.
  • Samuelson, Paul Anthony. Ekonomie. Praha: Svoboda, 1991. ISBN 80-205-0192-4.
  • Švadlenka, Libor. Management v poštovních službách : studijní opora. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2013. ISBN 978-80-7395-602-8.
  • Švadlenka, Libor. Management v poštovních službách. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2006. ISBN 80-7194-714-8.
  • Truneček, Jan. Management v informační společnosti : učební texty pro bakalářské studium. Praha: Vysoká škola ekonomická, 1997. ISBN 80-7079-201-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Dopravní fakulta Jana Pernera Studijní plán (Verze): Management, marketing a logistika ve spojích (2016) Kategorie: Doprava a spoje 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní