Předmět: Marketing v dopravě

« Zpět
Název předmětu Marketing v dopravě
Kód předmětu KDMML/PMVDP
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Lejsková Pavla, Ing. Ph.D.
  • Chocholáč Jan, Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
Marketing a jeho procesy v dopravních podnicích, marketingové prostředí dopravních podniků, situační analýza Strategické řízení marketingových procesů dopravních podniků, strategický marketing Segmentace trhu, targeting, positioning Spotřební chování, kupní rozhodovací proces, kupní chování organizací Marketingový výzkum dopravních podniků Marketingový informační systém a jeho subsystémy, marketingový plán dopravního podniku Marketingové nástroje, marketingový mix, výrobkový mix Cenový mix - faktory tvorby ceny, metody tvorby ceny, distribuce Komunikační mix - reklama, podpora prodeje, osobní prodej Public relations, přímý marketing Elektronický marketing - e-business, e-commerce, e-marketing Mezinárodní, globální, interkulturní marketing, marketing služeb, vztahový marketing CRM (řízení vztahů se zákazníky, měření spokojenosti zákazníků), marketingová kontrola, marketingový audit, marketing a kvalita dopravních služeb

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody samostatných akcí
  • Domácí příprava na výuku - 8 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Projekt týmový - 10 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test - 15 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 50 hodin za semestr
  • Terénní výzkum - 15 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit posluchače s marketingovými principy a technikami umožňujícími manažerům dopravních podniků vyhledávat a analyzovat tržní příležitosti, s využitím marketingových nástrojů - produkt, cena, distribuce, podpora prodeje, personál a procesy předvídat potenciální hrozby, identifikovat reálné cíle, určovat vhodné marketingové strategie pro jejich dosažení. Dále seznámit posluchače s přímým marketingem a on-line marketingem, mezinárodním marketingem, marketingem dopravních služeb, organizací a řízením marketingových činností v dopravních podnicích, marketingovou kontrolou, marketingovým auditem a řízením vztahů se zákazníky.

Předpoklady
Předpokládá se rutinní zvládnutí předmětů Makroekonomie a doprava a Mikroekonomie a doprava nebo Základy ekonomie.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška

Student musí v průběhu semestru i při zkoušce prokázat porozumění řešeným obchodním a marketingovým případům aplikovaným na oblast dopravy, využívaným analýzám, uplatňování marketingové podnikatelské filozofie v dopravních podnicích, základním tržním kategoriím, zpracování marketingového plánu, uplatňování marketingových nástrojů formou modelu 6P, organizování a řízení marketingových aktivit v dopravních podnicích v návaznosti na požadavky kvality. Konkrétní požadavky sdělí studentům vyučující v prvním týdnu semestru.
Doporučená literatura
  • BERNDT, R., ALTOBELLI, C., SANDER, M. Mezinárodní marketingový management. Brno, 2007. ISBN 978-80-251-1641-8.
  • BUREŠ, I. 10 zlatých pravidel péče o zákazníka, aneb, CRM v digitálním věku. Praha, 2006. ISBN 80-7261-149-6.
  • HAGUE, P. Průzkum trhu. Brno, 2003. ISBN 80-7226-917-8.
  • HEJLOVÁ, D.:. Public relations. První vydání. Praha: Grada Publishing, 2015. ISBN 978-80-247-5022-4.
  • HENDL, J. Kvalitativní výzkum. 1. vyd. Praha: Portál, 2012.
  • CHLEBOVSKÝ, V. CRM řízení vztahů se zákazníky. Praha, 2005. ISBN 80-251-0798-1.
  • JAKUBÍKOVÁ, D. Strategický marketing. Praha, 2008. ISBN 978-80-247-2690-8.
  • JANOUCH, V.:. Internetový marketing. 2. vyd. v Brně: Computer Press, 2014.
  • KERMALLY, S. Největší představitelé marketingu. Brno, 2006. ISBN 978-80-2511-013-3.
  • Kotler, P. Armstrong, G. Marketing. Praha: Grada Publishing, 2004.
  • KOTLER, P., KELLER, K. L.:. Marketing management. (4. vyd.). Praha: Grada, 2013.
  • MACHKOVÁ, H. a kol.:. Mezinárodní obchodní operace, 6. vydání, Praha: Grada, 2014, ISBN 978-80-247-4874-0.
  • NASH, E. Direct marketing. Praha, 2003. ISBN 978-80-7226-838-2.
  • Řezníček B., Šaradín P. Marketing v dopravě. Praha:Grada, 2001.
  • SVĚTLÍK, J.:. Marketing - cesta k trhu. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, s.r.o., 2005.
  • VAŠTÍKOVÁ, M. Marketing služeb efektivně a moderně. Praha, 2014. ISBN 978-80-247-5037-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Dopravní fakulta Jana Pernera Studijní plán (Verze): Dopravní management, marketing a logistika (2016) Kategorie: Doprava a spoje 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní