Předmět: Elektrická trakce I

« Zpět
Název předmětu Elektrická trakce I
Kód předmětu KEEZ/PET1K
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Mlynařík Ladislav, Ing. Ph.D.
  • Gregora Stanislav, doc. Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
Význam trakční dynamiky a energetiky pro vozební techniku. Základy vozební mechaniky, pohybové fáze jízdy, pohybová rovnice jízdy vlaku, vozidlové a traťové odpory, rozjezdové zrychlení, výběhové a brzdné zpomalení, stanovení požadované tažné síla a trakčního výkonu. Adheze a skluz, adhezní omezení tažné síly, závislost součinitele adheze na rychlosti (H. Kother, Curtis - Knifler), technická opatření pro dosažení optima, trakční charakteristika vozidla. Časový a dráhový tachogram, časový průběh výkonových veličin při jízdě vlaku. Stanovení jízdní doby. Základy brždění kolejových vozidel, třídění brzdových systémů a jejich činnost, brzdná dráha, brzdící procenta. Elektrická trakce a její historický vývoj. Význam trakční dynamiky a energetiky pro vozební techniku (návaznost na trakční dynamiku). Energetické zdroje pro elektrickou trakci. Zdroje pro elektrickou vozbu závislou, nezávislou, polozávislou. Řetězec energetického napájení, schéma výroby a rozvodu el. energie do napájecího systému drah, Senkeyův diagram, přehled napájení el. drah u nás a ve světě, elektrárny. Vývoj trakčních soustav v železniční a městské hromadné dopravě, trakční a energetické soustavy a jejich zastoupení ve světě (mapa evropské a vnitrostátní elektrizované žel. sítě). Trakční vedení a součinnost vedení se sběračem, požadavky na konstrukci sběrače pro vysoké rychlosti. Základy vozební energetiky, metody stanovení energetické spotřeby, faktory ovlivňující energetickou spotřebu kolejové vozby. Složky spotřeby el. energie pro jízdu, výpočet spotřeby energie jednotlivých typů. Energetická bilance elektrické trakce, regulační systémy vozidel a jejich účinnost. Elektrodynamické brzdění odporové, rekuperační, kolejnicové indukční brzdy. Návrh základních parametrů trakčního vozidla elektrické trakce, volba trakčního motoru a uspořádání přenosu kroutícího momentu na obvod hnacích kol. Odborná exkurze k dané problematice.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámení studenta s trakční mechanikou jízdy vlaku, tj. jízdní odpory, rovnice jízdy vlaku, dosažitelná rychlost vlaku, adheze a další jevy související s jízdou kolejových vozidel. V další části předmětu se student seznámí s principy brzdných systémů na kolejových vozidlech. V závěru se student seznámí s účinností a energetikou elektrické vozby.
Po absolvování student má přehled o problematice trakční mechaniky tj. problematice jízdních odporů, adheze a brzdění. Student zvládá výpočet dosažitelné rychlosti vlaku, potřebné adhezní hmotnosti a zábrzdné vzdálenosti.
Předpoklady
Student by měl mít dostatečné znalosti z oblasti obecné elektrotechniky a fyziky hmotného bodu.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Požadavkem je pravidelná docházka na cvičení z předmětu "Elektrická trakce I" a vypracovaná semestrální úloha. Během ústní zkoušky by měl student projevit teoretické znalosti z oblasti trakční mechaniky a brzdných systémů.
Doporučená literatura
  • Gregora, Stanislav. Elektrotechnika a zabezpečovací technika v dopravní infrastruktuře. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2005. ISBN 80-7194-768-7.
  • Jansa F. Dynamika a energetika elektrické trakce. NADAS, 1980.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Dopravní fakulta Jana Pernera Studijní plán (Verze): Elektrotechnické a elektronické systémy v dopravě (2016) Kategorie: Doprava a spoje 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní