Název předmětu | Nerovnovážná termodynamika |
---|---|
Kód předmětu | KFCH/C914 |
Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 5 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Vratné a nevratné procesy. Nevratné procesy v homogenních systémech: základní pojmy - tok a produkce entropie a jejich aplikace na přenos tepla a hmoty včetně toku lamelou, homogenní chemická reakce, kombinace dějů. Obecný vztah pro produkci entropie (2 týdny). Toky a hnací síly: fenomenologické rovnice a jejich aplikace na energetický a látkový přenos. Fenomenologické koeficienty a jejich význam. Onsagerův princip reciprocity (OPR), Onsagerovy a Casimirovy sekundární (křížové) koeficienty. Aplikace OPR na některé chemické reakce blízko rovnováhy. Popis některých lineárních procesů, Glansdorff-Prigoginovo evoluční kriterium (3 týdny). Stacionární stavy - jejich význam a jejich aplikace na některé chemické reakce. Periodické chemické reakce: podmínky existence a charakteristika oscilujících systémů. Model dle Lotky-Volterra, matematický rozbor nelineárních diferenciálních kinetických rovnic s linearizací v okolí stacionárních bodů. Typy stacionárních bodů a tvary trajektorií v jejich okolí, bifurkace a bifurkační body. Speciální typy oscilačních reakcí, zejména se zaměřením na Brusselátor a Oregonátor (jen stručně) (7 týdnů). Eko-systémy: Verhulstova rovnice logistického růstu a její aplikace na živé systémy, matematický popis mutací a dělby práce (3 týdny).
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Výstupy z učení |
Cílem předmětu je seznámit posluchače se základy nerovnovážné termodynamiky. Představit základní fenomenologické rovnice a evoluční kritérium pro ekologické systémy a jejich využití. Seznámit a objasnit princip oscilačních reakcí.
Po absolvování předmětu má posluchač rozšířené znalosti o termodynamice, je schopen se orientovat v základních modelech pro ekologické systémy. |
Předpoklady |
Znalosti z bakalářského studia.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Ústní zkouška
Zkouška je ústní. Rozprava nad vybranými okruhy je základní formou zkoušky. Je prověřována úroveň dosažených znalostí a aplikačních dovedností. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Fakulta chemicko-technologická | Studijní plán (Verze): Analytická chemie (2013) | Kategorie: Chemické obory | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta chemicko-technologická | Studijní plán (Verze): Technická fyzikální chemie (2013) | Kategorie: Technická chemie a chemie silikátů | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta chemicko-technologická | Studijní plán (Verze): Organická chemie (2015) | Kategorie: Technická chemie a chemie silikátů | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta chemicko-technologická | Studijní plán (Verze): Analytická chemie (2015) | Kategorie: Chemické obory | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta chemicko-technologická | Studijní plán (Verze): Anorganická a bioanorganická chemie (2016) | Kategorie: Chemické obory | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta chemicko-technologická | Studijní plán (Verze): Organická chemie (2016) | Kategorie: Technická chemie a chemie silikátů | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta chemicko-technologická | Studijní plán (Verze): Technická fyzikální chemie (2016) | Kategorie: Technická chemie a chemie silikátů | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta chemicko-technologická | Studijní plán (Verze): Anorganická a bioanorganická chemie (2013) | Kategorie: Chemické obory | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta chemicko-technologická | Studijní plán (Verze): Organická chemie (2013) | Kategorie: Technická chemie a chemie silikátů | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta chemicko-technologická | Studijní plán (Verze): Analytická chemie (2016) | Kategorie: Chemické obory | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta chemicko-technologická | Studijní plán (Verze): Technická fyzikální chemie (2015) | Kategorie: Technická chemie a chemie silikátů | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta chemicko-technologická | Studijní plán (Verze): Anorganická a bioanorganická chemie (2015) | Kategorie: Chemické obory | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta chemicko-technologická | Studijní plán (Verze): Technická fyzikální chemie (2015) | Kategorie: Technická chemie a chemie silikátů | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta chemicko-technologická | Studijní plán (Verze): Technická fyzikální chemie (2016) | Kategorie: Technická chemie a chemie silikátů | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Fakulta chemicko-technologická | Studijní plán (Verze): Technická fyzikální chemie (2013) | Kategorie: Technická chemie a chemie silikátů | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní |