Methodological approaches to the history of pedagogical thinking. The history of pedagogy as a discipline - periodization and terms, developmental phases and working methods in the area of the history of pedagogy. Sources and literature, the development of basic problems in the area of the history of pedagogical thinking and education. The development of the aims of education, the development of the content of education, the development of the concept of the teaching profession. The development of opinions regarding the understanding a child; the beginnings of the institutionalization of the education and its organizations. The development of special pedagogic branches; the developmental influences of psychology, philosophy, biology, and sociology on pedagogical thinking.
|
-
Dějiny Univerzity Karlovy. I. - IV. Praha.. Karolinum 1997-8.
-
CACH, J. Úvod do studia pedagogiky.. Pardubice, 1996.
-
DEWEY, J. Demokracie a výchova.. Praha, Laichter, 1932.
-
HAGER, F.P. Platón a platonismus v dějinách výchovy.. Praha UK, 1992.
-
HESSEN, N. Filozofické základy pedagogiky.. Praha, 1935.
-
CHLUP, O. Vývoj pedagogických idejí v novém věku.. Brno, 1925.
-
KÁDNER, O. Dějiny pedagogiky. I.- III. díl. Praha, 1923.
-
KÁDNER, O. Vývoj a dnešní soustava školství. I.-IV.. Praha, 1933.
-
KRATOCHVÍL, L. Dějiny pedagogiky.. Chrudim, 1947.
-
POLIŠENSKÝ, J. Komenský, muž labyrintů a naděje.. Praha, Academia, 1996.
-
ROUSSEAU, J. J. Emil, čili o vychování. (jakékoliv vydání)..
-
SINGULE, F.; RÝDL, K. Pedagogické proudy 1. poloviny 20. století.. Praha, skripta FFUK, 1988.
-
VESELÁ, Z. Vývoj školy a učitelského vzdělání.. Brno, 1992.
-
VRÁNA, S. Základy nové školy.. Brno, 1946.
|