Předmět: Fenomenologie

« Zpět
Název předmětu Fenomenologie
Kód předmětu KFI/FENO
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Grygar Filip, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednáška: Úvod do Husserlovy fenomenologie 1. Několik úvodních poznámek k Husserlovi, jeho dílu a fenomenologii 2. Filosofie aritmetiky; Husserl a Frege. Logická zkoumání I, II. 3. Pojmy: vědomí a intencionalita, retence a protence; apercepce; vejmutost a vejmuté; k věcem samým, fenomén a další pojmy 4. Kritika subjekt-objektového rozdělení, positivismu a psychologismu Strukturní momenty intencionality: 5. Intencionální akt a objekt; intencionální matérie či smyslová látka; kvalita aktů 6. Aktový prožitek představování a aktová představa či smyslový názor 7. Kategoriální akt a kategoriální názor či názor podstaty; kategoriální významová forma; kategoriální forma či formování 8. Vyjadřující, významové akty; akt koligace; jedno a více paprsčité akty; akty s jednočlennou a členitou matérií; další pojmy 9. Prázdná a naplněná intence; nepřímá reprezentace (před-stavování) či nevlastní znázornění 10. Otázka poznání, pravdy, evidence, náhledu reality; filosofie jako přísná věda Úvod do Ideen. 11. Přechod od Logických zkoumání k Ideji fenomenologie a Idejím k čisté fenomenologii a fenomenologické filosofii I, II. 12. Generální teze světa, epoché, fenomenologická a transcendentální redukce, transcendentální subjektivita a další pojmy. Četba Ideen I na semináři (cca §§ 27 až 31) a samostudium (§§ 32 až 50 + § 57).

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody samostatných akcí, Pracovní činnosti
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty s jedním z nejvlivnějších myšlenkových proudů dvacátého století, který dodnes ovlivňuje především kontinentální filosofii, ale nověji se rozšiřuje např. i v USA či v Japonsku. *Více viz studijní materiály.
Osvojení si fenomenologické metody umožňuje vyrovnat se jak s předchozí filosofickou tradicí, tak pochopit novější tendence ve filosofii, jež jsou namnoze ovlivněny právě fenomenologií. Rovněž tak lze z fenomenologického východiska lépe porozumět nosným momentům (novověké vědě a technice) společenského rozvoje v planetárním měřítku.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Didaktický test, Rozhovor

Pravidelná a aktivní účast na přednáškách i seminářích. Ověření domácí četby minimálně dvou knih vybraných z doporučené literatury (po dohodě možno vybrat i jinou literaturu).
Doporučená literatura
  • Bernet, Kern, Marbach. Úvod do myšlení Edmunda Husserla. Praha 2004.
  • BLECHA, I. Husserl. Olomouc, 1996.
  • Blecha, I. Proměny fenomenologie.
  • Husserl, E. Idea fenomenologie (a dvě studie J. Patočky k problému fenomenologie). Praha Oikoymenh, 2001.
  • HUSSERL, E. Ideje k čisté fenomenologii. Praha : Oikúmené, 2004.
  • Husserl, E. Logická zkoumání I., II..
  • Patočka, J. Úvod do fenomenologie.
  • Patočka, J. Úvod do Husserlovy fenomenologie. In: Fenomenologické spisy II.. Praha, 2009.
  • Röd, W. Fenomenologie Edmunda Husserla. In: Filosofie 19. a 20. století II, s. 185?285.. Praha, 2006.
  • Smith B., Smith D. W. (eds.). The Cambridge Companion to Husserl. Cambridge, 1995.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Filozofie (2013) Kategorie: Filozofie, teologie 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní