Předmět: Filozofie výchovy I

« Zpět
Název předmětu Filozofie výchovy I
Kód předmětu KFI/FIVY1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Prázný Aleš, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah přednášek a seminářů (letní semestr ak. roku 2016/2017) 1-2. Počátky vzdělanosti: antropologický obrat v řecké filosofii (Seminární četba: J. Patočka: Nejstarší řecká filosofie. Praha: Vyšehrad, 1996, s. 11-22.) 3. Platónova odpověď na krizi polis: založení akademické obce (Seminární četba: Platón: Ústava, 7. kniha.) 4. Židovsko-křesťanská vzdělanost (Seminární četba: Janovo evangelium, ekumenický překlad.) 5. Augustin: christianizace Platóna a pojednání o Boží obci (Seminární četba: A. Augustinus: O učiteli. In: K. Svoboda. Estetika sv. Augustina a její zdroje. Praha: Carolinum, 2000, s. 243-278.) 6. Zakládání universit a septem artes liberales (Seminář: shlédnutí filmového dokumentu "University tajemství evropského zázraku", ČT 2015, diskuse.) 7. Osvícenský ideál vzdělance (Seminární četba: I. Kant: Zodpovězení otázky: Co je osvícenství? In: týž, Studie k dějinám a politice, Praha: Oikoymenh, 2013, s. 148-154.) 8. Pojem vzdělání (Bildung) v německém idealismu (Seminární četba: H.-G. Gadamer: Pravda a metoda I. Praha: Triáda, 2010, s. 26-33.) 9. Humboldtova a Napoleonova reforma univerzity (Seminární četba: W. v. Humboldt: O vnitřní a vnější organizaci vyšších vědeckých ústavů v Berlíně. In: J. Jirsa (ed.), Idea university. Praha: Academia, 2015, s. 31-39.) 10. Newman: Idea univerzity (Seminární četba: J. H. Newman: Idea university In: J. Jirsa (ed.), Idea university. Praha: Academia, 2015, s. 40-51.) 11. Jaspers: trojí kritika university (Seminární četba: K. Jaspers. Národ a univerzita. In: J. Chotaš et al., Moderní univerzita. Ideál a realita, Praha: Academia, 2015, s. 365-375. 12. Česká filosofie výchovy (Komenský, Masaryk, Patočka, Palouš) (Seminární četba: J. Patočka: Jan Amos Komenský a dnešní člověk. In: týž, Komeniologické studie II, Praha: Oikoymenh, 1998, s. 352-359.)

Studijní aktivity a metody výuky
Metody samostatných akcí, Pracovní činnosti
Výstupy z učení
Cílem předmětu je zaměřit se především na vznik a kontext vzniku prvních podob výchovy našeho, evropského typu, tj. na starořeckou paideia a pojmy s ní souvisejícími: erós, filia, paiderastia, philosofia atp.
Studenti poznají kořeny (počátky "školství") a na nich porozumí podstatě, smyslu, případně možnostem výchovy dnešní. Cílem je rozvinout a kultivovat u studentů schopnost kritické sebereflexe učitelského a vychovatelského povolání, a to především v této historické reflexi.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Didaktický test, Rozhovor

Pravidelná a aktivní účast na přednáškách Ověření domácí četby minimálně tří knih vybraných z doporučené literatury (po dohodě možno vybrat i jinou literaturu)
Doporučená literatura
  • BALLAUFF, Theodor. Philosophische Begründungen der Pädagogik. Berlin, 1966. ISBN 978-3-428-00053-1.
  • DAWSON, Ch. Krize západní vzdělanosti. Praha, 1991.
  • FIALA, J. Obnova ideje univerzity. Praha, 1993. ISBN 80-70-66-785-9.
  • GADAMER, H.-G. Pravda a metoda I. Praha, 2010.
  • GASSET, J., O. Mission of the University. Princeton, 1944.
  • CHOTAŠ, J. a kol. Moderní univerzita. Ideál a realita. Praha, 2015.
  • JASPERS, K. Die Idee der Universität. Berlin, 1946.
  • JIRSA, J. (ed.). Idea university. Praha, 2015. ISBN 978-80-200-2375-9.
  • KAUFMANN, W. The Future of the Humanities. New York, 1977.
  • KOCH, J. Artes liberales. Leiden, 1959.
  • KRATOCHVÍL, Z. Výchova, zřejmost, vědomí. Praha : Herrmann a synové, 1995.
  • LIESSMANN, K. P. Hodina duchů. Praxe nevzdělanosti. Polemický spis. Praha, 2015.
  • NEWMAN, J. H. Idea univerzity. Praha, 2014.
  • NUSSBAUM, M. C. Křehkost dobra. Praha : Oikúmené, 2003.
  • PALOUŠ, R. Ars docendi. Praha : Karolinum, 2004.
  • PATOČKA, J. Sebrané spisy. Péče o duši I-III. Praha : Oikúmené, 1996.
  • PLATÓN. Spisy I-V. Praha : Oikúmené, 2003.
  • RICHÉ, R., VERGER, J. Učitelé a žáci ve středověku. Praha, 2006. ISBN 978-80-7429-028-2.
  • STICHWEH, R. Der frühmoderne Staat und die europäische Universität. Frankfurt a. M., 1991.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Filozofie (dvouoborové) (2015) Kategorie: Filozofie, teologie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Filozofie (2013) Kategorie: Filozofie, teologie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní