Název předmětu | Filozofie výchovy |
---|---|
Kód předmětu | KFI/FIVYH |
Organizační forma výuky | Přednáška |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | 2 |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 5 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Obsah přednášek a seminářů (letní semestr ak. roku 2015/2016) 1. Počátky vzdělanosti: antropologický obrat v řecké filosofii (Seminární četba: J. Patočka: Nejstarší řecká filosofie. Praha: Vyšehrad, 1996, s. 11-22.) 2. Sókratova odpověď na krizi polis: starost o duši (Seminární četba: Platón: Obrana Sókrata) 3. Platónova odpověď na krizi polis: založení akademické obce (Seminární četba: Platón: Ústava, 7. kniha.) 4. Židovsko-křesťanská vzdělanost (Seminární četba: Janovo evangelium, ekumenický překlad.) 5. Augustin: christianizace Platóna a pojednání o Boží obci (Seminární četba: A. Augustinus: O učiteli. In: K. Svoboda. Estetika sv. Augustina a její zdroje. Praha: Carolinum, 2000, s. 243-278.) 6. Zakládání universit a septem artes liberales (Seminář: shlédnutí filmového dokumentu "University tajemství evropského zázraku", ČT 2015, diskuse.) 7. Osvícenský ideál vzdělance (Seminární četba: I. Kant: Zodpovězení otázky: Co je osvícenství? In: týž, Studie k dějinám a politice, Praha: Oikoymenh, 2013, s. 148-154.) 8. Pojem vzdělání (Bildung) v německém idealismu (Seminární četba: H.-G. Gadamer: Pravda a metoda I. Praha: Triáda, 2010, s. 26-33.) 9. Humboldtova a Napoleonova reforma univerzity (Seminární četba: W. v. Humboldt: O vnitřní a vnější organizaci vyšších vědeckých ústavů v Berlíně. In: J. Jirsa (ed.), Idea university. Praha: Academia, 2015, s. 31-39.) 10. Newman: Idea univerzity (Seminární četba: J. H. Newman: Idea university In: J. Jirsa (ed.), Idea university. Praha: Academia, 2015, s. 40-51.) 11. Jaspers: trojí kritika university (Seminární četba: K. Jaspers. Národ a univerzita. In: J. Chotaš et al., Moderní univerzita. Ideál a realita, Praha: Academia, 2015, s. 365-375. 12. Česká filosofie výchovy (Komenský, Masaryk, Patočka, Palouš) (Seminární četba: J. Patočka: Jan Amos Komenský a dnešní člověk. In: týž, Komeniologické studie II, Praha: Oikoymenh, 1998, s. 352-359.)
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Metody samostatných akcí, Pracovní činnosti |
Výstupy z učení |
Cílem předmětu je zaměřit se především na vznik a kontext vzniku prvních podob výchovy našeho, evropského typu, tj. na starořeckou paideia a pojmy s ní souvisejícími: erós, filia, paiderastia, philosofia atp.
Studenti poznají kořeny (počátky "školství") a na nich porozumí podstatě, smyslu, případně možnostem výchovy dnešní. Cílem je rozvinout a kultivovat u studentů schopnost kritické sebereflexe učitelského a vychovatelského povolání, a to především v této historické reflexi. |
Předpoklady |
nespecifikováno
KFI/FIPR ----- nebo ----- KFI/FIPRE |
Hodnoticí metody a kritéria |
Didaktický test, Rozhovor
Pravidelná a aktivní účast na přednáškách Ověření domácí četby minimálně tří knih vybraných z doporučené literatury (po dohodě možno vybrat i jinou literaturu) |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Fakulta filozofická | Studijní plán (Verze): Humanitní studia (2016) | Kategorie: Filozofie, teologie | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |