Předmět: Filozofická a pedagogická antropologie I

« Zpět
Název předmětu Filozofická a pedagogická antropologie I
Kód předmětu KFI/FPA1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Zrno Filip, Mgr.
  • Sikora Ondřej, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Vymezení filosofické antropologie a vznik antropologie pedagogické. Antropologický rozměr antického mýtu a jeho pedagogická relevance. Antické pojetí člověka jako zóon logon echon a zóon politikon. Polis a oikos. Proměna řeckého pojetí člověka v tradici římského myšlení - animal rationale. Židovsko-křesťanské pojetí člověka jako imago Dei. Srovnání řeckého a křesťanského pojetí výchovy - epimeleia a edukatio. Pojetí člověka na počátku novověku - ego cogito. Geneze pojmu existence - význam času v sebepojetí člověka. Člověk jako anthropos panton metron - člověk, nadčlověk a poslední člověk. Čas, věčnost a čas věčného návratu téhož. Člověk jako bytost dějinná a vznik dějinného vědomí. Univerzalismus moderního člověka a filosofie činu. Člověk jako homo faber.

Studijní aktivity a metody výuky
Metody samostatných akcí, Pracovní činnosti
Výstupy z učení
Cílem kurzu je seznámit posluchače se základními podobami antropologického myšlení. Tématem kurzu je antropologismus ve filosofickém myšlení metafyzickém a filosofická antropologie jako pokus o překlenutí metafyziky.
Studenti získají znalosti o východiscích antropologického diskurzu: od antického mýtu, přes antropologická paradigmata - animal rationale, imago Dei a ego cogito k východiskům moderní filosofické antropologie a jejich významu pro teorii výchovy a vzdělávání. Získané dovednosti hlubšího porozumění filosofickým textům z oblasti sebepojetí a sebeporozumění člověka v pojmech osoba, osobnost, existence, podstata člověka, subjektivita, identita a autenticita mohou uplatnit v pedagogickém kontextu. Kompetence vyplývající z osvojení uvedené problematiky je disponují ke kvalifikované práci v oblasti sociální práce a péče, v mediální oblasti, ve státní službě a ve všech podobách agogických činností.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Didaktický test, Rozhovor

Předchůdným požadavkem je aktivní účast na seminářích založených na čtení a interpretaci vybraných filosofických textů. Studenti zde prokáží schopnost pojmového uchopení problematiky a porozumění kontextu antropologického myšlení v dějinách filosofie. Ke zkoušce zvládnou problematiku na úrovni doporučené učebnice, přednášek a jednoho titulu pramenné literatury.
Doporučená literatura
  • Člověk v moderních vědách. Praha : Filosofický ústav AV ČR, 1992.
  • PELCOVÁ, N. Filosofická a pedagogická antropologie. Praha : Karolinum, 2000.
  • PELCOVÁ, N. Vzorce lidství. Filosofie o člověku a výchově. Praha : ISV, 2001.
  • SOKOL, J. Člověk a svět očima Bible. Praha : Ježek, 1993.
  • SOKOL, J. Filosofická antropologie: Člověk jako osoba. Praha : Portál, 2002.
  • TRESMONTANT, C. Bible a antická tradice. Praha : Vyšehrad, 1998.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Filozofie (dvouoborové) (2015) Kategorie: Filozofie, teologie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Filozofie (2013) Kategorie: Filozofie, teologie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní