Předmět: Základy marketingu

« Zpět
Název předmětu Základy marketingu
Kód předmětu KIT/IZMAR
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Přívratská Dana, Ing.
  • Melichar Vlastimil, prof. Ing. CSc.
Obsah předmětu
Podstata, pojetí a funkce marketingu Marketingové řízení Marketingové prostředí Kupní chování zákazníků Kupní chování zákazníků, organizací Segmentace trhu Marketingový výzkum Proces, etapy, Metody marketingového výzkumu Marketingový mix - pojem, složky Výrobek Marketingové pojetí výrobku Životní cyklus výrobku Výrobkové inovace v marketingu Cena Faktory ovlivňující tvorbu cen Metody tvorby cen Distribuce Typy a funkce distribučních mezičlánků Marketingové distribuční systémy Marketingová komunikace Pojem, složky Mezinárodní marketing Marketing na trhu informačních technologií Diskusní náměty pro cvičení: příklady a studie k probraným tématům přednášek s ohledem na aktuální události na IT trhu situační analýzy marketinkové plány a jejich jednotlivé prvky Public Relations Média a práce s nimi Přímý marketink Podpora prodeje, motivační programy pro zákazníky Internet a mobilní komunikace v marketinku Design produktů Reklamní agentury a práce s nimi, grafický manuál Cílové skupiny Merchandising Interní marketink Image firmy, firemní profil a další firemní materiál.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody samostatných akcí
Výstupy z učení
Pojetí a základní kategorie moderního marketingu v podmínkách vyspělé tržní ekonomiky. Jejich podstata a obsah. Metody, postupy a procedury hlavních veličin marketingového mixu podniku. Zvládnutí hlavních souborů marketingových aktivit. Cílem předmětu je uvedení studentů do problematiky marketingu v obecné rovině jako teoretické a praktické disciplíny, z pohledu podnikatelských subjektů se zaměřením na základní kategoriemi moderního marketingu, zejména na marketingový výzkum, chování spotřebitele a použití marketingového mixu. V kontextu předmětu budou studenti také seznámeni s případovými studiemi z oblasti IT, se základními rysy , specifiky a determinanty trhu IT a aplikovaným marketingem v této oblasti podnikání.
Student získá přehled o významu marketingu v rámci řízení firmy, o jednotlivých marketingových aktivitách v souvislostech konkurenceschopnosti firmy.
Předpoklady
Student by měl být zorientován v základních ekonomických pojmech v kontextu podnikání.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Posouzení zadané práce

Zápočet získávají studenti na základě prezentace semestrální práce. Pro zápočet musí také studenti prokázat minimálně 80% účast na přednáškách a cvičení. Zkouška je formou písemného testu. Úkolem semestrální práce je vytvořit návrh marketingového plánu uvedení nového výrobku fiktivní firmy na trh. Marketingový plán zahrnuje jednotlivé body: Charakteristika existující tržní situace uváděného produktu nebo služby: Konkurence, distribuce, údaje o výrobku; Situace na trhu; Situace v distribuci; Konkurenční situace. SWOT analýza produktu jak proměnit příležitosti trhu na zisk firmy? Jak proměnit příležitosti trhu na zisk firmy? Cíle, jichž chce podnik na trhu uvedením výrobku dosáhnout Marketingová strategie (konkrétní cíle a taktiky jejich dosažení, kriteria hodnocení úspěšnosti a měřitelnosti) Určení cílové skupiny - je koupěschopná, uspokojíme její potřeby Jak uspokojit cílovou skupinu a získat potenciální zákazníky - jaké je základní poselství k zákazníkům: Rozpracování strategie podle marketinkového mixu (s důrazem na vlastnosti výrobku pro vybranou cílovou skupiny, cenovou a distribuční politiku a komunikaci - logo či motto pro konkrétní kampaň); Marketingový program, konkrétní akce.
Doporučená literatura
  • KOLEKTIV AUTORŮ. Kapitoly ze základů marketingu, VŠE. Praha, 1995. ISBN 80-7079-222-1.
  • KOLEKTIV AUTORŮ. Základy marketingu VŠE. Praha, 1999. ISBN 80-7079-527-1.
  • Kotler, Philip. Marketing management : analýza, plánování, využití, kontrola. Praha: Grada, 1998. ISBN 80-7169-600-5.
  • Kotler, Philip. Marketing podle Kotlera : jak vytvářet a ovládnout nové trhy. Praha: Management Press, 2000. ISBN 80-7261-010-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta elektrotechniky a informatiky Studijní plán (Verze): Řízení procesů (2015) Kategorie: Speciální a interdisciplinární obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta elektrotechniky a informatiky Studijní plán (Verze): Řízení procesů (2014) Kategorie: Speciální a interdisciplinární obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta elektrotechniky a informatiky Studijní plán (Verze): Řízení procesů (2013) Kategorie: Speciální a interdisciplinární obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta elektrotechniky a informatiky Studijní plán (Verze): Informační technologie (2014) Kategorie: Informatické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta elektrotechniky a informatiky Studijní plán (Verze): Informační technologie (2016) Kategorie: Informatické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta elektrotechniky a informatiky Studijní plán (Verze): Informační technologie (2013) Kategorie: Informatické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta elektrotechniky a informatiky Studijní plán (Verze): Řízení procesů (2016) Kategorie: Speciální a interdisciplinární obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta elektrotechniky a informatiky Studijní plán (Verze): Informační technologie (2015) Kategorie: Informatické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní