Předmět: Česká literatura ve středoevropském kontextu

« Zpět
Název předmětu Česká literatura ve středoevropském kontextu
Kód předmětu KLKS/CLSK
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pató Marta, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Předmětem tohoto semináře budou texty českých a středoevropských spisovatelů zaměřené na problematiku literárního zpracování moci a osobní i společenské viny. pojmy: autobiografický román, egodokument, literatura a fikce, ústní tradice a logocentrická literatura, pravda literatury, menšinová literatura, literatura a politika, esej, literární topos 1. Otázka středoevropanství. Pojem středoevropská literatura, příručky, literatura. Nastavení pravidel, zadání referátů. 2. Franz Kafka: Ortel. Koreferát: G. Deleuze, F. Guattari: Kafka: za menšinovou literaturu. Praha: Hermann a synové, 2001. Koreferát 2: Pavel Eisner: Prosaické dílo Franze Kafky in Československá vlastivěda , díl VII. Písemnictví, str. 364-365. pojmy: menšinová literatura, deteritorializovaná literatura 3. Moderní a postmoderní patriarchální rodinné ságy ve středoevropské literatuře Thomas Mann: Buddenbrookovi Joseph Roth: Pochod Radeckého Karel Čapek: Obyčejný život Maria Dąbrowska: Noci a dny. Péter Nádas: Konec rodinné ságy. Péter Esterházy: Harmonia caelestis. koreferát: Paul Ricoeur: Čas a vyprávění. FILIPOWICZ, Marcin Łukasz a Alena ZACHOVÁ. Rod v memoárech: případ Hradec Králové. Červený Kostelec: P. Mervart, 2009, 165 s. ISBN 978-80-87378-11-3. 4. Maloměsto jako synekdocha společnosti. K.Čapek: Obyčejný život. K. Poláček: Okresní město. D. Kosztolányi: Pavučina. E. Gilk: Poetiky a kontexty prózy Karla Poláčka. Filipowicz a kol. Od patriarchy k tatínkovi. Hradec Králové 2008. 5. odborná exkurze 6. Kadetka jako jeden z toposů středoevropské literatury (Robert Musil: Zmatky chovance Törlesse, Joseph Roth: Pochod Radeckého, Géza Ottlik: Škola na hranici) Film. Plukovník Redl. István Szabó 1985. Koreferát: Jan M. Heller: Cesta do hlubin kadetovy duše Koreferát: Eric J. Hobsbawm/ Střední Evropa, politika a kultura in Jiří Trávníček (ed.): V kleštích dějin. Střední Evropa jako pojem a problém. Brno, Host 2009. ISBN 978-80-7294-323-4. S. 212-222. 7. odborná exkurze 8. Tzv. středoevropská groteska Franz Kafka Jaroslav Hašek Ladislav Fuks István Örkény Bohumil Hrabal Milan Kundera Karel Kosík: Hašek a Kafka in Jiří Trávníček (ed.): V kleštích dějin. Střední Evropa jako pojem a problém. Brno, Host 2009. ISBN 978-80-7294-323-4. Str. 132-141. 9. Středoevropské pornografie. Witold Gombrowicz, Péter Esterházy. Freedman - Combs: Narativní psychoterapie. 10. Způsoby literárního ztvárnění holokaustu u středoevropských spisovatelů Nobert Frýd: Krabice živých. Ladislav Fuks: Pan Theodor Mundstock. Imre Kertész: Člověk bez osudu. Arnošt Lustig Jáchym Topol (Sestra, Chladnou zemí) Zygmunt Bauman: Modernita a holokaust Jiří Holý a kol.: Šoa v české literatuře a v kulturní paměti, Praha 2011. Petra Holá: Měla svou rasu a svůj původ. Lustigovy hrdinky. in B. Knotková - Čapková: Tváří v tvář. Gender jako metodologická kategorie literárních analýz. Praha 2010. 11. Autobiografie a kolektivní paměť. Zdena Salivarová: Honzlová. Alaine Poltzová: Žena na frontě. Günther Grass: Při loupání cibule. Otta Filip: Sedmý životopis. Péter Esterházy: Opravené vydání. Freedman - Combs: Narativní psychoterapie. Koreferát: Jan Assmann: Kultura a paměť. 12. Současné menšinové literatury a středoevropský literární diskurs Roman Erös: Cadík. Praha 2008. ISBN: 978-80-7386-024-0. Deleuze-Guattari: Kafka. Alena Scheinostová: je romská literatura dost dobrá? http://www.iliteratura.cz/Clanek/29113/je-romska-literatura-dost-dobra-in-romeacz pojmy: menšinová literatura, ústní tradice 13. Středoevropská cestopisná esej Magris, Szcigiel, Varga, Stasiuk

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je poskytnout studentům základní orientaci v literatuře střední Evropy a zároveň si osvojit pojmy umožňující národní literaturu do tohoto celku zasadit.
Student si upevní dovednost propojit individuální přístup k literárnímu textu s abstraktním modelem komparatistického a literárně historického diskursu.
Předpoklady
Studijní předmět vychází ze znalosti základních poznatků oboru dějin české literatury, kterou si studenti osvojili na střední škole a během předchozího studia.

Hodnoticí metody a kritéria
Posouzení zadané práce, Didaktický test

Samostatná práce v průběhu semestru, účast na odborné exkurzi, povinný referát. Samostudium dle povinné a doporučené literatury.
Doporučená literatura
  • Benešová a kol. Fenomén: Polská literární reportáž. 2016. ISBN 978802463282.
  • Cornis-Pope, M. - Neubauer, J. History of the literary cultures of East-Central Europe. Amsterdam/Philadelphia, 2006. ISBN 90 272 3453 1.
  • DELEUZE G., GUATTARI F. Kafka: za menšinovou literaturu. Praha, 2001.
  • Gene Combs, Jill Freedmann. Narativní psychoterapie. 2009. ISBN 978-80-7367-549-3.
  • Gérard Genette. Fikce a vyprávění. Brno-Praha, 2007.
  • Gesine Schwannová. Zamlčovaná vina. Praha, 2004. ISBN 80-7260-113-X.
  • Hannah Arendtová. Eichmann v Jeruzalémě. Praha. ISBN 1995.
  • Holý, Málek, Špirit, Tomáš. Šoa v české literatuře a v kulturní paměti. Praha, 2011.
  • Jan Assmann. Kultura a paměť. Praha, 2001. ISBN 80-7260-051-6.
  • Karl Jaspers. Otázka viny. Praha. ISBN 80-200-1455-1.
  • KAUTMAN, Franišek. O smyslu oběti. Praha, 2003.
  • Knotková - Čapková. Gender jako metodologická kategorie literárních analýz.. Praha, 2010. ISBN 978-80-86520-34-6.
  • MAGRIS C. Habsburský mýtus v rakouské moderní literatuře. Praha, 2001.
  • Měšťan, Antonín. Česká literatura mezi Němci a Slovany. Praha: Academia, 2002. ISBN 80-200-0751-2.
  • RÁKOS P. Národní povaha naše a těch druhých. Sebeklamy a předsudky jako dějinotvorná síla. Bratislava, 2001.
  • Ricoeur, Paul. Čas a vyprávění.. Praha: Oikoymenh, 2000. ISBN 80-7298-017-3.
  • TRÁVNÍČEK Jiří (ed.). V Kleštích dějin. Střední Evropa jako pojem a problém. Brno, 2009.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Kulturní dějiny: Péče o kulturní dědictví (2013) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Učitelství anglického jazyka (2013) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): English Language Teacher Education (2013) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Sociální antropologie (2016) Kategorie: Sociální vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Filozofie (2013) Kategorie: Filozofie, teologie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Religionistika (2013) Kategorie: Filozofie, teologie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Kulturní dějiny: Regionální (2013) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Kulturní dějiny: Soudobé dějiny (2013) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Kulturní dějiny: Gender history (2013) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Kulturní dějiny: Dějiny literární kultury (2013) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Resocializační pedagogika (2013) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Sociální antropologie (2013) Kategorie: Sociální vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Kulturní dějiny: Kulturně historická slavistika (2013) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Anglická filologie (2015) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní