Předmět: Seminář tvůrčího psaní I

« Zpět
Název předmětu Seminář tvůrčího psaní I
Kód předmětu KLKS/TPSA1
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Studený Jiří, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Historie, charakter a možnosti tvůrčího psaní v interdisciplinárních souvislostech 2. Tvůrčí psaní jak zdroj motivační zpětné vazby v kontextu osobního tvořivého rozvoje 3. Základní metody a techniky tvůrčího psaní a jejich praktická realizace 4. Literární inspirace v tvůrčím psaní, modelové a žánrově definované psaní 5. Paralelní texty jako nástroj vědomě intertextuální a intermediální tvůrčí práce 6. Naratologie a konkrétní vypravěčské postupy při tvorbě narativních textů 7. Sebereflektivní psaní pomocí mentálního mapování, fokalizačních seznamů aj. 8. Transdisciplinární přesahy metodologie tvůrčího psaní na pozadí současné vědy

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Nácvik dovedností, Grafické a výtvarné činnosti
Výstupy z učení
Předmět se zaměřuje na cílený rozvoj osobní kreativity a obecně kritického myšlení v estetických, převážně literárních souvislostech, tj. na pozadí tvorby textových útvarů literárního typu. Účastníci kursu budou uvedeni do aktuálních teorií tvůrčího procesu, a to včetně jeho rozeznatelných dílčích fází, budou seznámeni s vybranými literárními postupy, využita bude rovněž průběžná skupinová a individuální zpětná vazba, nikdy však k přímému posuzování či hodnocení vznikajících výtvorů. Semináře jsou zaměřeny prakticky, v rámci zmíněné otevřené zpětné vazby reflektující aktuální tvůrčí procesy ovšem vedle detailních vhledů do podstaty literárních žánrů a adekvátních stylistických postupů zahrnují také poznatky ze současné psychologie kreativity a kognitivní vědy, respektive aplikované neuropsychologie. Zhruba třetina celkového obsahu seminářů bude zaměřena na tzv. motivační psaní, jehož postupy jsou dobře využitelné mimo jiné na poli managementu, koučování a jakéhokoliv druhu sebereflexe a sebeřízení.
Absolventi kursu prohloubí své vyjadřovací schopnosti (včetně vědomé literární stylizace vlastního textu), získají přehled o základních metodách rozvoje tvořivého myšlení, budou lépe rozumět tvůrčímu procesu jako takovému, naučí se využívat osobní a skupinové dynamiky v rámci své práce s inspiračními podněty různého původu a druhu. V praxi si účastníci ověří dosavadní vědomosti z literární teorie a rozšíří je o další praktické vhledy.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Posouzení zadané práce, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru, Rozhovor

Podmínkou získání zápočtu je vedle aktivní účasti na seminářích především odevzdání autorských textů v dohodnutém počtu, žánrové podobě, rozsahu a formátu.
Doporučená literatura
  • BARABÁSI, A-L. V pavučině sítí. Praha, 2006.
  • BARTHES, R. Nulový stupeň rukopisu. Základy sémiologie. Praha, 1967.
  • BRADBURY, R. Zen a umění psát. Praha, 1998.
  • BRAYFIELDOVÁ, C. Jak napsat bestseller... Praha, 2007.
  • BRHELOVÁ, E. Tvorba dramatického textu a její pedagogické aplikace. Brno, 2006.
  • BUZAN, T. Mentální mapování. Praha, 2007.
  • CAMERONOVÁ, J. Umělcova cesta... Praha, 2000.
  • CAPACCHIONE, L. Tvořivý deník pro děti. Společník pro rodiče, učitele a vychovatele.. Hodkovičky, není.
  • DACEY, J. S., LENNONOVÁ, K. Kreativita. Praha, 2000.
  • DE BONO, E. Pravdu mám já, určitě ne ty (1998); Šes klobouků aneb Jak myslet (1997). Praha, 1998.
  • DOČEKALOVÁ, M. Tvůrčí psaní pro každého I-III. Praha, 2006.
  • DROIT, R.-P. 101 experimentů z každodenní filosofie. Praha, 2003.
  • FIŠER, Z. Tvůrčí psaní. Malá učebnice technik tvůrčího psaní. Brno, 2001.
  • FIŠER, Z. a kol. Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. Brno, 2012.
  • FIŠER, Z. ET AL.:. Tvůrčí psaní - klíčová kompetence na vysoké škole . Brno, 2005.
  • FIŠER, Z., HAVLÍK, V., HORÁČEK, R. Slovem akcí obrazem. Příspěvky k interdisciplinaritě tvůrčího procesu. Brno, 2010.
  • GAJDOŠ, J. (ed.):. Od (tvořivého) psaní ke scénickému umění.. Praha, 2012.
  • HOŠKOVÁ, K. Tvůrčí psaní pro malé spisovatele a spisovatelky.. Beno, 2013.
  • HRDLIČKA, F. Průvodce po literárním řemesle. Základy tvůrčího psaní. Praha, 2004.
  • KOL.:. Na stope slovám. Príručka tvorivého písania... Bratislava, 2007.
  • KOŽMÍN, Z. Tvořivý sloh. Malé traktáty a malé scénáře. Praha, 1995.
  • LABERGE, S. Lucidní snění.. Praha, 2006.
  • MAISEL, E. Trénink kreativity. Podněty pro rozvinutí tvořivého potenciálu na celý rok. Praha, 2002.
  • MALÝ, R. (ed.). Metody výuky tvůrčího psaní aneb Jak se v Česku učí psát. Praha, 2013.
  • QUENEAU, R. Stylistická cvičení. Praha, 1994.
  • STUDENÝ, J. Dramata jazyka. Teorie literatury a praxe tvůrčího psaní. Červený Kostelec, 2010.
  • WATTS, N. Umění psát. Praha, 1998.
  • ZÁBRANA, J. (ed.). Jak se dělá báseň. Praha, 1999.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Historicko-literární studia: Kulturní studia (2013) Kategorie: Obory z oblasti historie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Historicko-literární studia (2015) Kategorie: Obory z oblasti historie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Historicko-literární studia: Historicko-literární (2013) Kategorie: Obory z oblasti historie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní