Předmět se zaměřuje na cílený rozvoj osobní kreativity a obecně kritického myšlení v estetických, převážně literárních souvislostech, tj. na pozadí tvorby textových útvarů literárního typu. Účastníci kursu budou uvedeni do aktuálních teorií tvůrčího procesu, a to včetně jeho rozeznatelných dílčích fází, budou seznámeni s vybranými literárními postupy, využita bude rovněž průběžná skupinová a individuální zpětná vazba, nikdy však k přímému posuzování či hodnocení vznikajících výtvorů. Semináře jsou zaměřeny prakticky, v rámci zmíněné otevřené zpětné vazby reflektující aktuální tvůrčí procesy ovšem vedle detailních vhledů do podstaty literárních žánrů a adekvátních stylistických postupů zahrnují také poznatky ze současné psychologie kreativity a kognitivní vědy, respektive aplikované neuropsychologie. Zhruba třetina celkového obsahu seminářů bude zaměřena na tzv. motivační psaní, jehož postupy jsou dobře využitelné mimo jiné na poli managementu, koučování a jakéhokoliv druhu sebereflexe a sebeřízení.
Absolventi kursu prohloubí své vyjadřovací schopnosti (včetně vědomé literární stylizace vlastního textu), získají přehled o základních metodách rozvoje tvořivého myšlení, budou lépe rozumět tvůrčímu procesu jako takovému, naučí se využívat osobní a skupinové dynamiky v rámci své práce s inspiračními podněty různého původu a druhu. V praxi si účastníci ověří dosavadní vědomosti z literární teorie a rozšíří je o další praktické vhledy.
|
-
BARABÁSI, A-L. V pavučině sítí. Praha, 2006.
-
BARTHES, R. Nulový stupeň rukopisu. Základy sémiologie. Praha, 1967.
-
BRADBURY, R. Zen a umění psát. Praha, 1998.
-
BRAYFIELDOVÁ, C. Jak napsat bestseller... Praha, 2007.
-
BRHELOVÁ, E. Tvorba dramatického textu a její pedagogické aplikace. Brno, 2006.
-
BUZAN, T. Mentální mapování. Praha, 2007.
-
CAMERONOVÁ, J. Umělcova cesta... Praha, 2000.
-
CAPACCHIONE, L. Tvořivý deník pro děti. Společník pro rodiče, učitele a vychovatele.. Hodkovičky, není.
-
DACEY, J. S., LENNONOVÁ, K. Kreativita. Praha, 2000.
-
DE BONO, E. Pravdu mám já, určitě ne ty (1998); Šes klobouků aneb Jak myslet (1997). Praha, 1998.
-
DOČEKALOVÁ, M. Tvůrčí psaní pro každého I-III. Praha, 2006.
-
DROIT, R.-P. 101 experimentů z každodenní filosofie. Praha, 2003.
-
FIŠER, Z. Tvůrčí psaní. Malá učebnice technik tvůrčího psaní. Brno, 2001.
-
FIŠER, Z. a kol. Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. Brno, 2012.
-
FIŠER, Z. ET AL.:. Tvůrčí psaní - klíčová kompetence na vysoké škole . Brno, 2005.
-
FIŠER, Z., HAVLÍK, V., HORÁČEK, R. Slovem akcí obrazem. Příspěvky k interdisciplinaritě tvůrčího procesu. Brno, 2010.
-
GAJDOŠ, J. (ed.):. Od (tvořivého) psaní ke scénickému umění.. Praha, 2012.
-
HOŠKOVÁ, K. Tvůrčí psaní pro malé spisovatele a spisovatelky.. Beno, 2013.
-
HRDLIČKA, F. Průvodce po literárním řemesle. Základy tvůrčího psaní. Praha, 2004.
-
KOL.:. Na stope slovám. Príručka tvorivého písania... Bratislava, 2007.
-
KOŽMÍN, Z. Tvořivý sloh. Malé traktáty a malé scénáře. Praha, 1995.
-
LABERGE, S. Lucidní snění.. Praha, 2006.
-
MAISEL, E. Trénink kreativity. Podněty pro rozvinutí tvořivého potenciálu na celý rok. Praha, 2002.
-
MALÝ, R. (ed.). Metody výuky tvůrčího psaní aneb Jak se v Česku učí psát. Praha, 2013.
-
QUENEAU, R. Stylistická cvičení. Praha, 1994.
-
STUDENÝ, J. Dramata jazyka. Teorie literatury a praxe tvůrčího psaní. Červený Kostelec, 2010.
-
WATTS, N. Umění psát. Praha, 1998.
-
ZÁBRANA, J. (ed.). Jak se dělá báseň. Praha, 1999.
|