Předmět: Seminář tvůrčího psaní II

« Zpět
Název předmětu Seminář tvůrčího psaní II
Kód předmětu KLKS/TPSA2
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Studený Jiří, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Rytmus a imaginace jako dva fundamentální, nadčasové aspekty básnického umění 2. Využití volného verše a dalších příbuzných estetických tendencí v moderní poezii 3. Otevřené, sebereflektivní pole básně jako textové zrcadlo osobního rozvoje 4. Sémantické, prozodické, rétorické, syntaktické a lexikální úrovně básně 5. Paralelní texty jako nástroj vědomě intertextuální a intermediální tvůrčí práce 6. Meditační postupy a tvorba poetických textů, prožitek osobního pole 7. Báseň jako kreativní mandala, cesta mentálním a pocitovým labyrintem duše 8. Transdisciplinární přesahy metodologie tvůrčího psaní na pozadí současné vědy

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Nácvik dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Předmět se zaměřuje na podporu cíleného rozvoje osobní kreativity a obecně kritického myšlení v estetických, převážně literárních souvislostech, tj. na pozadí tvorby textových útvarů literárního typu, v tomto případě básní. Účastníci kursu budou prakticky uváděni do vybraných poetik moderní a postmoderní poezie, a to domácí i překladové, podobně jako během prvního semestru tvůrčího psaní bude využívána průběžná skupinová a individuální zpětná vazba, nikdy však k přímému posuzování či hodnocení vznikajících poetických výtvorů. Semináře jsou zaměřeny prakticky, v rámci otevřené zpětné vazby reflektující aktuální tvořivé procesy ovšem vedle detailních vhledů do podstaty básnických žánrů a adekvátních poetických a rétorických postupů zahrnují rovněž poznatky ze současné psychologie kreativity a kognitivní vědy, respektive aplikované neuropsychologie. Jeden z hlavních, byť z hlediska výuky tvůrčího psaní nepřímých cílů seminářů představuje snaha narušit konformní, konvenčními stereotypy formované představy o soudobé poezii a umělecké literatuře jako takové.
Absolventi kursu v návaznosti na TPSA1 prohloubí své vyjadřovací schopnosti (včetně vědomé literární stylizace vlastního textu), získají přehled o základních metodách rozvoje tvořivého myšlení, budou lépe rozumět tvůrčímu procesu jako takovému, naučí se využívat osobní a skupinové dynamiky v rámci své práce s inspiračními podněty různého původu a druhu. V praxi si účastníci ověří dosavadní vědomosti z literární teorie a rozšíří je o další praktické vhledy.
Předpoklady
nespecifikováno
KLKS/TPSA1

Hodnoticí metody a kritéria
Posouzení zadané práce, Rozbor jazykového projevu studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru, Rozhovor

Podmínkou získání zápočtu je vedle aktivní účasti na seminářích především odevzdání autorských textů v dohodnutém počtu, žánrové podobě, rozsahu a formátu, v tomto případě 10 básní založených na cvičeních v semináři.
Doporučená literatura
  • BARABÁSI, A.-L. V pavučině sítí.. Praha, 2006.
  • BARTHES, R. Nulový stupeň rukopisu. Základy sémiologie. Praha, 1967.
  • BRADBURY, R. Zen a umění psát. Praha, 1998.
  • BRUKNER, J.-FILIP, J. Poetický slovník. Praha, 1997.
  • BUZAN, T. Mentální mapování. Praha, 2007.
  • CAMERONOVÁ, J. Umělcova cesta. Duchovní cesta k vyšší kreativitě. Praha, 2000.
  • ĆERVENKA, M. Dějiny českého volného verše. Brno, 2001.
  • ČERVENKA, M. Fikční světy lyriky. Praha-Litomyšl, 2003.
  • DE BONO, E. Pravdu mám já, určitě ne ty. Praha, 1998.
  • DE BONO, E. Šest klobouků aneb Jak myslet. Praha, 1997.
  • DROIT, R.-P. 101 experimentů z každodenní filosofie. Praha, 2003.
  • FIŠER, Z. a kol. Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. Brno, 2012.
  • FIŠER, Z. (ed.). Tvůrčí psaní - klíčová kompetence na vysoké škole.. Brno, 2005.
  • FIŠER, Z. Tvůrčí psaní. Malá učebnice technik tvůrčího psaní.. Brno, 2001.
  • FIŠER, ZbynFIŠER, Z.-HAVLÍK, V.-HORÁČEK, R. Slovem akcí obrazem. Příspěvky k interdisciplinaritě tvůrčího procesu. Brno, 2010.
  • GOSWAMI, A. Kvantová kreativita. Myslete kvantově, buďte kreativní.. Olomouc, 2016.
  • IBRAHIM, R.-PLECHÁČ, P.-ŘÍHA, J. Úvod do teorie verše. Praha, 2013.
  • JIRÁČEK, P. Lyrický rytmus. O spojení zvuku a smyslu ve verši. Brno, 2007.
  • JODOROWSKY, A. Psychomagie. Praha, 2015.
  • KOL. AUTORŮ. Na stope slovám. Príručka tvorivého písania pre učiteľov slovenského jazyka a literatúry. Bratislava, 2007.
  • LABERGE, S. Lucidní snění. Praha, 2006.
  • MALÝ, R. (ed.). Metody výuky tvůrčího psaní aneb Jak se v Česku učí psát. Praha, 2013.
  • QUENEAU, R. Stylistická cvičení. Praha, 1997.
  • ROBINSON, K. Ve svém živlu. Najděte sami sebe a změňte svůj život.. Brno, 2013.
  • STUDENÝ, J. Dramata jazyka. Teorie literatury a praxe tvůrčího psaní. Červený Kostelec, 2010.
  • STUDENÝ, J. Povytažený dráp. Eseje o tvůrčím psaní.. Červený Kostelec, 2016.
  • VÁŠA, P. Fyzické básnictví. Brno, 2011.
  • ZÁBRANA, J. (ed.). Jak se dělá báseň. Praha, 1999.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Historicko-literární studia: Historicko-literární (2013) Kategorie: Obory z oblasti historie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Slavistická studia zemí Evropské unie (dvouoborové): Slovinština (2013) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): English for Education (2013) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Historicko-literární studia (2015) Kategorie: Obory z oblasti historie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Ochrana hmotných památek (dvouoborové) (2013) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Filozofie (dvouoborové) (2015) Kategorie: Filozofie, teologie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Humanitní studia (2016) Kategorie: Filozofie, teologie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Historicko-literární studia: Kulturní studia (2013) Kategorie: Obory z oblasti historie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Historicko-literární studia: Kulturní studia (2013) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Historie (dvouoborové) (2013) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Německý jazyk pro hospodářskou praxi (2013) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Slavistická studia zemí Evropské unie (dvouoborové): Bulharština (2013) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Německý jazyk pro odbornou praxi (dvouoborové) (2016) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Historicko-literární studia: Historicko-literární (2013) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Ochrana hmotných památek (dvouoborové) (2012) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Anglický jazyk pro odbornou praxi (dvouoborové) (2015) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Anglický jazyk pro odbornou praxi (2016) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Sociální antropologie (2015) Kategorie: Sociální vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Religionistika (dvouoborové) (2015) Kategorie: Filozofie, teologie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Anglický jazyk pro odbornou praxi (2013) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Religionistika (2013) Kategorie: Filozofie, teologie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Humanitní studia (2013) Kategorie: Filozofie, teologie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Spisová a archivní služba (2013) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Slavistická studia zemí Evropské unie (dvouoborové): Chorvatština (2015) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Anglický jazyk - specializace v pedagogice (2013) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Sociální antropologie (2013) Kategorie: Sociální vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Historie (dvouoborové) (2013) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Kulturní dějiny (2013) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Historicko-literární studia (2015) Kategorie: Obory z oblasti historie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Německý jazyk pro odbornou praxi (2014) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Filozofie (2013) Kategorie: Filozofie, teologie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Slavistická studia zemí Evropské unie (dvouoborové): Polština (2013) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní