Předmět: Komunikace a interaktivní procesy

« Zpět
Název předmětu Komunikace a interaktivní procesy
Kód předmětu KOS/P2KOI
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jelínková Linda, Mgr.
  • Ročková Jitka, Mgr. DiS.
  • Kročilová Lucie, Mgr. DiS.
  • Nykodýmová Linda, Mgr.
  • Kopecký Michal, Mgr. et Mgr.
Obsah předmětu
Asertivita (práva, techniky, využití asertivity v životě a ve zdravotnické praxi). Konflikty a jejich řešení. Úvod do komunikace pro pomáhající profese. Komunikace s klienty s různým typem postižení. Cvičení asertivních technik. Řešení konfliktů a nácvik strategií problematických komunikací. Nácvik komunikace s různými typy pacientů s ohledem na jejich postižení a psychické zvláštnosti.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Nácvik dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je poskytnout studentům základní informace o podstatě mezilidské komunikace se zaměřením na její využití ve vztahu ke klientům zdravotnických služeb. Absolvováním předmětu by měl student získat nejen požadovaný obsah teoretických znalostí, ale i komunikační dovednosti, které mu umožní profesionální počínání v nejrůznějších situacích v práci s klienty a jejich blízkými.
Student aplikuje poznatky a zkušenosti získané při přednáškách a cvičeních do praxe. Student zvládá komunikaci s lidmi v různých věkových obdobích i komunikaci s problémovými typy jedinců. Student umí řešit konflikty a problémy pomocí asertivních technik.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Posouzení zadané práce, Analýza výkonu studenta, Rozhovor, Obhajoba vlastního projektu

Splnění povinné 80% účasti na cvičeních, seminářích. Splnění úkolů zadaných ve cvičeních a seminářích.
Doporučená literatura
  • Bláha, K., Staňková, M. Sestra a pacient. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2003. 67 s. ISBN 80-7013-. ISBN 80-7013-388-0.
  • Capponi, V. Asertivně do života. Grada 1994.
  • Capponi, V. Sám sobě mluvčím. Grada Publishing, 1994.
  • Křivohlavý, J. Tajemství úspěšného jednání. Grada 1995.
  • Lewis, D. Tajná řeč těla. Hodego, 2001.
  • Mareš, J., Křivohlavý, J. Komunikace ve škole. 1995, 210 s. (povinné: 9 - 56, 106 - 177).
  • MeQuail. Úvod do teorie masové komunikace. Praha, Portál 1999, 440 s. (povinné: 55 - 116).
  • Portmannová, R. Jak zacházet s agresivitou. Praha, Portál 1996, 102 s. (povinné: 11 - 27, 41 - 50, 81 - 92).
  • Praško, J, Prašková, H. Asertivitou proti stresu.. Grada 1996.
  • ŠIMÍČKOVÁ-ČÍŽKOVÁ, J. a kol. Přehled vývojové psychologie. Olomouc: Univerzita Palackého, 2010. ISBN 978-80-244-2433-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických studií Studijní plán (Verze): Všeobecná sestra (2013) Kategorie: Zdravotnictví 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta zdravotnických studií Studijní plán (Verze): Všeobecná sestra (2014) Kategorie: Zdravotnictví 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní