Předmět: Pedagogika a edukace

« Zpět
Název předmětu Pedagogika a edukace
Kód předmětu KPZ/P2PDG
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Faltová Barbora, Mgr.
Obsah předmětu
Pedagogika jako vědní disciplína. Vývoj pedagogických principů. Edukační realita: základní pojmy a vztahy. Edukační procesy, učení. Subjekt edukace, profese edukátora Edukační prostředí. Základy didaktiky. Aktivizační didaktické metody. Zdravotně-sociální pracovník v roli edukátora. Typy edukace. Základní předpoklady edukace. Edukační anamnéza. Metoda edukačního plánu - cíl, obsah, vědomosti, pomůcky. Organizace edukační lekce, edukační program. Model EUR. Evaluace edukace. Alternativní vyučovací metody používané při edukaci.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody samostatných akcí, Pozorování, Demonstrace, Nácvik dovedností, Pracovní činnosti, Grafické a výtvarné činnosti, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je poskytnout studujícím základní informace z oblasti pedagogiky, didaktiky a edukace.
Studující aplikuje poznatky a zkušenosti získané při přednáškách do praxe. Studující umí získat edukační anamnézu. Studující zvládá vypracování a použití edukace a edukačního programu u zdravých, nemocných a hendikepovaných ve všech vývojových obdobích. Studující úspěšně provádí evaluaci edukačního procesu.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Posouzení zadané práce, Analýza výkonu studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta, Didaktický test

Splnění povinné 60% účasti na přednáškách. Splnění povinné 80% účasti na cvičeních. Splnění písemného testu. Zpracování zadání písemné práce.
Doporučená literatura
  • GRECMANOVÁ, H.; URBANOVSKÁ, E. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hanex, 2007.
  • Juřeníková, Petra. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2171-2.
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2005.
  • ŠPIRUDOVÁ, L. a kol. Multikulturní ošetřovatelství II. Praha: Grada Publishing, 2006.
  • TALIÁNOVÁ, M.; ŘEŘUCHOVÁ, M. Vybrané kapitoly z didaktiky ošetřovatelství. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2011.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických studií Studijní plán (Verze): Zdravotně-sociální pracovník (2014) Kategorie: Zdravotnictví 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta zdravotnických studií Studijní plán (Verze): Zdravotně-sociální pracovník (2013) Kategorie: Zdravotnictví 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní