Předmět: Antropologie Afriky: Kolonialismus a postkolonialismus

« Zpět
Název předmětu Antropologie Afriky: Kolonialismus a postkolonialismus
Kód předmětu KSKA/AAKP
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Horáková Hana, doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah: 1) Předkoloniální období jako dynamická skutečnost plná protikladů. Otázka africké minulosti. 2) Transatlantický obchod s otroky. Rasismus. 3) Rvačka o Afriku. Odpor vůči koloniálnímu výboji a kolaborace. Teorie kolonialismu. 4) Britská sociální antropologie v koloniální a postkoloniální subsaharské Africe. 5) Přímá a nepřímá vláda v koloniích. Systémy vládnutí (britský, francouzský, belgický, portugalský a italský). Koloniální situace (Balandier). Dual Mandate (Lord Lugard) 6) Koloniální města: kontinuita etnické fragmentace, nové sociální struktury. Vztahy mezi Afričany a Evropany. Případová studie Omdurman vs. Chartúm; Kalela Dance (J.C.Mitchell) 7) Africký nacionalismus a hnutí za získání politické nezávislosti. Nezávislý stát: africká reakce na vnucené politické modely (neopatrimonialismus, klientelismus, násilí). Postkoloniální studia. 8) Sociální antropologie/etnologie apartheidní a postapartheidní JAR. 9) Indigenní systémy produkce vědění: Négritude, panafrikanismus, Hnutí černého vědomí, Africká renesance. 10) Demokracie a diktatura v Africe. Problém vlády jedné strany, populismus, korporatismus. Postrozvojová a subalterní studia. 11) Africká postkoloniální urbanizace: svazky s venkovem, shanty towns, neformální ekonomika. Role náboženství v afrických společnostech. 12) Současná africká krize (HIV/AIDS, chudoba, genocida, etnocida, ozbrojené konflikty) a východiska z ní. 13) Závěrečná konsolidace kurzu a psaní eseje. Texty k seminářům (12 týdnů semestru): 1. Kwame Anthony Appiah: African Identities. Antropologie moderní Afriky, studijní texty. Sestavila Hana Horáková. Univerzita Pardubice 2011. 2. James G. Ferguson: Global Disconnect: Abjection and the Aftermath of Modernism. Antropologie moderní Afriky, studijní texty. Sestavila Hana Horáková. Univerzita Pardubice 2011. 3. S. N. Eisenstadt: Excerpts from Modernization: Protest and Change. Antropologie moderní Afriky, studijní texty. Sestavila Hana Horáková. Univerzita Pardubice 2011. 4. J.- P. Olivier de Sardan: Excerpts from Anthropology and Development. Antropologie moderní Afriky, studijní texty. Sestavila Hana Horáková. Univerzita Pardubice 2011. 5. Kwame Anthony Appiah: African Identities. Antropologie moderní Afriky, studijní texty. Sestavila Hana Horáková. Univerzita Pardubice 2011. 6. Achille Mbembe: The New Africans: Between Nativism and Cosmopolitanism. Antropologie moderní Afriky, studijní texty. Sestavila Hana Horáková. Univerzita Pardubice 2011. 7. Isak A. Niehaus: Witch-hunting and Political Legitimacy. Antropologie moderní Afriky, studijní texty. Sestavila Hana Horáková. Univerzita Pardubice 2011. 8. Engels, Bettina. Beyond scarcity: Conflicts over land and social relations in south- western Burkina Faso. Modern Africa, Vol. 2, No. 1. 2015. 9. Chabal, Patrick. Making Sense of Democracy in Africa: How It All Began and Where It Is Going. Modern Africa, Vol. 1, No. 2, 2013. pdf k dispozici na http://modernafricajournal.org/category/issues/ 10. Nyamnjoh, F. Chieftaincy and democracy in Cameroon and Botswana. Modern Africa, Vol. 2, No. 2, 2014. 11. Smolinská, Lenka. Kibera, Make Yourself at Home! Researching the Community Development in Nairobi's Informal Settlement of Kibera. Modern Africa, Vol. 1., No. 1, 2013, pdf k dispozici na http://modernafricajournal.org/category/issues/ 12. Šváblová, Alžběta. Dealing with the Violent Past. Transitional Justice and Political Culture in Liberia and Czech Republic in a Comparative Perspective. Modern Africa, Vol. 4, No. 1, 2016, pp. 65-90.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Domácí příprava na výuku - 30 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 24 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 26 hodin za semestr
  • Samostatná kritická četba - 70 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem této jednosemestrální přednášky je uvést studenty sociální antropologie (navazující magisterské studium) do problematiky současné subsaharské Afriky prizmatem sociální antropologie. Současnost je vymezena dvěma velkými obdobími, tj. koloniálním a postkoloniálním, proto bude nedílnou součástí kurzu vhled do klíčových teorií a konceptů kolonialismu a postkolonialismu. Bude zkoumán vztah mezi antropologií a (post)kolonialismem, včetně vzniku nových akademických oborů, které roli antropologie kriticky reflektují (postkoloniální studia, subalterní studia, postrozvojová studia, antropologie postkolonialismu, aj.) Kurz se snaží překonat dvě rozšířená klišé etnologických přednášek o Africe: 1) Klišé "etnologických areálů", které jsou podány jako přehled o distribuci etnických skupin nebo sociokulturních jevů či kulturní dějiny kontinentu, ale přitom opomíjejí jak společenské vztahy, tak problémy, kterými Afrika procházela a prochází. 2) Klišé "etnografického prézentu", kdy je posluchači coby aktualita prezentován strnulý obraz "tradiční" Afriky, která však již dávno neexistuje (pokud vůbec kdy existovala). Při všech přednáškách budou využívány poznatky z terénních výzkumů přednášející a výsledky práce dalších badatelů.
Student získá schopnost orientovat se v problematice současné subsaharské Afriky prizmatem sociálně antropologického zkoumání v návaznosti na dominantní teorie kolonialismu a postkolonialismu. Student bude schopen kritického myšlení a nestereotypního vnímání regionu.
Předpoklady
Absolvování kurzu není podmíněno předchozím absolvováním jiných antropologických kurzů.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Posouzení zadané práce, Analýza výkonu studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru

Student musí splnit dvě části zkoušky, přičemž každou část musí splnit alespoň na 50 %. 1) Aktivní účast v diskusi nad vybranými texty (30 % z celkového hodnocení) 2) Závěrečná esej na vybrané téma (výběr ze tří témat) 70 % z celkového hodnocení Rozsah: 3-4 normostrany; čas: 60 min. Student by měl v eseji prokázat znalosti nabyté z přednášek a studiem základní a doporučené literatury. Formální stránka eseje: struktura úvod, hlavní část (deskripce, analýza), závěr, seznam použité literatury. V textu se od studenta neočekávají odkazy přímo na jednotlivé strany příslušného zdroje, pouze na zdroj jako takový. Seznam literatury uvedený za textem nemusí být bibliograficky zcela úplný či přesný. Pokud student nezíská v eseji aspoň 50 %, bude zkoušen ústně.
Doporučená literatura
  • Modern Africa: Politics, History and Society. FF UHK.
  • Hana Horáková. Antropologie moderní Afriky. Pardubice, 2011.
  • Horáková, H.; Nugent, P.; Skalník, P. eds. Africa: Power and Powerlessness. Berlin: LIT Verlag, 2011.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Sociální antropologie (2016) Kategorie: Sociální vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Sociální antropologie (2013) Kategorie: Sociální vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní