Předmět: Antropologie médií

« Zpět
Název předmětu Antropologie médií
Kód předmětu KSKA/AMEDM
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Samek Tomáš, Mgr. M.A., Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah: 1. Úvod: Antropologické zkoumání médií: představení jednotlivých přístupů (digital ethnography, virtual anthropology, cyber antropology, network ethnography). 2. Medium is the message (McLuhan); sociální antropologie technologií, materiální studie médií (D. Miller D. Slater); cyber anthropologie A. Escobara; media, vědění a moc. Seminář: představení spektra témat pro vlastní výzkumný projekt. 3. Šíření médií; formativní účinky médií (telegraf, tisk). Televize jako kulturní forma (R. Williams); kyberprostor a kyberkultura (D. Hakken); kyborg (D. Harravay). Seminář: volba a design výzkumného projektu. 4. IT technologie: šíření a vývoj; ekonomika (outsourcing, offshoring, copyright, opensource, branding); vědění v kyberprostoru (D. Hakken); politika (kyberveřejnost, kyberdemokracie, kyberokracie). Seminář: metody výzkumu; síťová analýza, diskursivní analýza, sémiotická analýza. 5. Antropologie On-line komunit; virtuální komunity (H. Rheingold), CMC (computer mediated communication), rozptýlené skupiny; media a transnacionalismus (A. Ong); Virtuální identity (S. Turkle) Seminář: formulování tezí výzkumu; etnografie publika (diktafon, kamera), vizuální analýza, obsahová analýza. 6. Média v globalizovaném světě: globální informační toky, deteritorializace, globální sociální hnutí (A. Appadurai, B. Larkin). Film, média a politika v multipolárním světě. Seminář: Sběr a interpretace dat vzhledem k povaze zkoumaného předmětu. 7. Teoretické koncepce kulturálních studií a příklady kulturálních analýz (S. Hall, H. Bhabha, J. Butler, P. Bourdieu, S. Žižek); literární a kulturní teorie ve vztahu k médiím (S. Fish, R. Williams, P. Gilroy; H. Bhabha); Seminář: Specifika výzkumů sociálních a symbolických praktik v kyberprostoru. Seminář: prezentace výzkumů I. 8. Identity a transnacionální praktiky; diaspory, sociální hnutí, transmigrace, globalizace; vyjednávání a reprodukce kulturních a rasových identit. Seminář: prezentace výzkumů II. Indigenous media: od reprezentace k seberereprezentaci. Mediální praktiky menšinových domorodých kultur; Kayapo project (F. Ginsburg; T. Turner). Seminář: prezentace výzkumů III. 9. Kritická teorie médií (W. Benjamin, D. Kellner); hyperrealita a simulakra (Baudrillard, Virilio, Vattimo); Přehled východisek a nástrojů mediálních studií: sémiotické, obsahové a diskursivní analýzy mediálních sdělení (U. Eco, R. Barthes, J. Kristeva, Ch. Mouffe, E. Laclau, N. Fairclough). Seminář: prezentace výzkumů IV. 10. Postmoderní a kritické přístupy k médiím: simulakra a hyperrealita, media, prostor, čas. (Frankfurtská škola kritické teorie, J. Baudrillard, P. Virilio, G. Vattimo, D. Harvey); Seminář: aplikace teoretických modelů. 11. Příklady realizovaných výzkumů (social networking sites, digitální etnografie); specifika metodologie výzkumů v oblasti antropologie médií; Mediální konstrukce reality. Tvorba mediálních sdělení a působení v informačním prostoru. Seminář: Lekce hosta z praxe (bude upřesněno). 12. Média, právo, politika a ekonomie. Multi-lokální etnografie v mediálním terénu; teorie aktérských sítí; e-politika a informační válka. Seminář: Závěrečné prezentace individuálních projektů.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Metody samostatných akcí, Coordinated practice
Výstupy z učení
Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky mediální konstrukce reality (tisk, fotografie, film, nová média - Internet, Web 2, Cyberspace) a problematiky reprezentace ve vztahu k sociálnímu prostoru. Studenti získají schopnost popsat a nastínit nástup, šíření a sociálně formativní efekt (nových) médií a uvést jednotlivé příklady v oblasti informačních technologií, mediálních obsahů a mediálně prostředkovaných sociálních hnutí. V průběhu seminářů se naučí hodnotit, interpretovat a kriticky posuzovat informační technologie a mediální sdělení. Dílčím cílem kurzu je obeznámení se s možnostmi uplatnění v rozšiřujícím se odvětví informačních technologií a mediálního trhu a s možnostmi aplikovaných výzkumných analýz.
- popsat a nastínit nástup, šíření a formativní efekt (nových) médií a uvést jednotlivé příklady - analyzovat, interpretovat a kriticky zhodnotit vizuální a mediální materiál - navrhnout etnografický výzkum v mediálním prostředí. - aplikovat antropologické teorie a metody pro analýzu mediálních technologií a mediálních obsahů a jejích vztahu k sociálním praxím.
Předpoklady
Schopnost práce s odbornou literaturou v AJ. Dovednosti v oblasti kvalitativních metod etnografického výzkumu.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonu studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru, Obhajoba vlastního projektu

Kurz bude ukončen prezentací vlastního výzkumného projektu v mediálním prostředí. Každý student nebo skupina studentů navrhne etnografický mediální projekt, který realizuje během semináře a v jeho závěru odprezentuje seminární skupině. Kritickou diskusi zpracuje písemně (cca 3 strany) a odevzdá ve vypsaném termínu nebo umístí prezentaci v online prostředí.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Sociální antropologie (2016) Kategorie: Sociální vědy 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Sociální antropologie (2013) Kategorie: Sociální vědy 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní