Předmět: Antropologie areálů: Andy

« Zpět
Název předmětu Antropologie areálů: Andy
Kód předmětu KSKA/ANAN
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jetmarová Jana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
3. 10. Vymezení areálu z kulturně-geografické perspektivy 10. 10. Migrační teorie, předkolumbovské kultury předklasického období 17. 10. Klasické a poklasické období oblasti costy a sierry 24. 10. Inkové, incké impérium 31. 10. Španělská koloniální správa v Andách, proměny politiky vůči indigennímu obyvatelstvu, kulturní synkreze, revitalizační hnutí, velká indigenní povstání 7. 11. Postavení indigenního obyvatelstva v kontextu nezávislých republik, proces "campesinizace", indigenismus 14. 11. Neoliberální transformace andských států a její socioekonomické dopady na indigenní obyvatelstvo andských zemí Četba: Kohl Benjamin: 2006 - Challenges to Neoliberal Hegemony in Bolivia. Antipode 38: 2: 304 - 326 (19s., 6h) 21. 11. Peru: vznik guerillových hnutí, Světlá stezka, vztah indigenního obyvatelstva a maoistických hnutí Četba: Wilson, Fiona: 2009 - Violence, Identity and (In) security: Experiencing the Maoist Insurgency in Peru. IDS BULLETIN 40: 2: s. 54 - 61 (7s., 3h) 28. 11. Peru: problematika politizace indigenní otázky Četba: Greene, Shane: 2008 - Entre lo indio, lo negro, y lo incaico: The Spatial Hierarchies of Difference in Multicultural Peru. The Journal of Latin American and Caribbean Anthropology 12: 2: 441 - 474 (33s., 11h) 5. 12. Ekvádor: současná indigenní hnutí, movimiento Pachakutik Četba: Solo de Zaldívar, Víctor Bretón: 2008 ? From Agrarian Reform to Ethnodevelopment in the Highlands of Ecuador. Journal of Agrarioan Change 8: 4: 583 - 617 (34 s., 11 h.) Četba: Bauer, Daniel Eric: 2010 ? Re-Articulating Identity: The Shifting Landscape of Indigenous Politics and Power on the Ecuadorian Coast. Bulletin of Latin American Research 29: 2: 170 -186 (16s., 5h) 12. 12. Bolívie: vznik radikálního aymarského nacionalismu, kataristické hnutí 19. 12. Bolívie: vzestup indigenní politiky, indigenizace hnutí pěstitelů koky, vláda Eva Moralese jakožto prvního indigenního prezidenta v historii země Četba: Perreault, Thomas: 2006 - From the Guerra del Agua to the Guerra del Gas: Resource Governance, Neoliberalism and Popular Protest in Bolivia. Antipode 38: 1: 150 -172(19s., 6h) nebo Postero, Nancy: 2005 - Indigenous Responses to Neoliberalism. POLAR: Political and Legal Anthropology Review 28: 1: 73 - 92 (16s., 6h) nebo Canessa, Andrew: 2006 - Todos somos indígenas: Towards a New Language of National Political Identity. Bulletin of Latin American Research 25: 2: 241 - 263 (22 s., 7h) 2. 1. Perspektivy současné indigenní politiky v andských zemích Četba: Goodale, Mark: 2006 - Reclaiming Modernity: Indigenous Cosmopolitanism and the Coming of the Second Revolution in Bolivia. American Ethnologist 33: 4: 634-649 (16s., 5h) nebo Kennemore, Amy - Weeks, Gregory: 2011 - Twenty-First Century Socialism? The Elusive Search for a Post-Neoliberal Model in Bolivia and Ecuador. Bulletin of Latin American Research 30: 3: 267 - 281 (13s., 4h) 9. 1. Zápočtový test Celkový workload: 26 hodin výuky 25 hodin akademického psaní (2x 2500 slov) 49 hodin četby (cca 144 stran anglicky)

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce - 25 hodin za semestr
  • Samostatná kritická četba - 49 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem kurzu je uvést posluchače do antropologie andské oblasti v celé její komplexnosti. Posluchač bude seznámen s historickým vývojem současných andských geopolitických útvarů s důrazem na předkolumbovské souvislosti. Bude schopen se orientovat v problematice indigenního obyvatelstva andských států. Porozumí současným společenským procesům probíhajícím v andských zemích a souvisejícímu politickému vzestupu indigenních hnutí. Bude schopen analyticky nahlédnou proces konstrukce současné indigenní idenity v andských zemích.
Student bude schopen základní antropologické orientace v oblasti s možností následné komparace s jinými kulturními areály.
Předpoklady
nespecifikováno
KSKA/USA

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Rozbor díla tvůrčího charakteru

Přítomnost na přednáškách a četba zadané literatury. Vypracování eseje o rozsahu cca 2500 slov (5 stran) na téma související s antropologií andské oblasti (zadání tématu je nutné konzultovat s přednášející), Písemný test minimálně 75% ze 100 možných, vyhodnocení bude k dispozici on-line.
Doporučená literatura
  • Bauer, D. E. Re-Articulating Identity: The Shifting Landscape of Indigenous Politics and Power on the Ecuadorian Coast. Bulletin of Latin American Research 29: 2: 170 -186. 2010.
  • BUSHNELL, G. H. S. Umění staré Ameriky. Praha: Odeon, 1970.
  • Canessa, A. Todos somos indígenas: Towards a New Language of National Political Identity. Bulletin of Latin American Research 25: 2: 241 ? 263. 2006.
  • Goodale, M. Reclaiming Modernity: Indigenous Cosmopolitanism and the Coming of the Second Revolution in Bolivia. American Ethnologist 33: 4: 634-649. 2006.
  • GORRITI, G. The Shining Path: A History of the Millenarian War in Peru. Chapel Hill: The University of North Carolina Press, 1999.
  • Greene, S. Entre lo indio, lo negro, y lo incaico: The Spatial Hierarchies of Difference in Multicultural Peru. The Journal of Latin American and Caribbean Anthropology 12: 2: 441 ? 474. 2008.
  • HAGEN, VIKTOR W. VON. Říše Inků. Praha: Orbis, 1963.
  • Harten, S. The Rise of Evo Morales and the MAS. London and New York: Zed Books, 2011.
  • Kennemore, A. - Weeks, G. Twenty-First Century Socialism? The Elusive Search for a Post-Neoliberal Model in Bolivia and Ecuador. Bulletin of Latin American Research 30: 3: 267 - 281. 2011.
  • Kohl, B. Challenges to Neoliberal Hegemony in Bolivia. Antipode 38: 2: 304 ? 326. 2006.
  • Kolata, A. The Tíwanaku: portrait of an Andean civilization. 1993.
  • Perreault, T. From the Guerra del Agua to the Guerra del Gas: Resource Governance, Neoliberalism and Popular Protest in Bolivia. Antipode 38: 1: 150 -172. 2006.
  • Postero, N. Indigenous Responses to Neoliberalism. POLAR: Political and Legal Anthropology Review 28: 1: 73 ? 92. 2005.
  • ROEDL, B. Dějiny Peru a Bolívie. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2007.
  • Solo de Zaldívar, V. From Agrarian Reform to Ethnodevelopment in the Highlands of Ecuador. Journal of Agrarioan Change 8: 4: 583 ? 61. 2008.
  • Weber, J. From Rebelion to Reform in Bolivia: Class Struggle, Indigenous Liberation, and the Politics of EvoMorales.. Chicago: Haymarket Books, 2011.
  • Wilson, F. Violence, Identity and (In) security: Experiencing the Maoist Insurgency in Peru. IDS BULLETIN 40: 2: s. 54 ? 61. 2009.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Sociální antropologie (2015) Kategorie: Sociální vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Sociální antropologie (2013) Kategorie: Sociální vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní