Vyučující
|
-
Synková Hana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Přístupy k poznávání Romů v minulosti a v současnosti. První antropologické práce. 2. Výzkumy v česko-slovenském prostoru. 3. Reflexe výzkumů "když děláme antropologii za humny" 4. Sociální konstrukce reality a diskuse kolem vymezení Romů 5. Strategie přežití 6. Bohatství/chudoba a sociální exkluze 7. Marginalizace a její překonávání 8. Politiky vůči Romům český kontext 9. Politiky - zahraniční 10. Školství aplikovaná antropologie 11. Nevládní organizace, romské politiky 12. Gender a performance
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
náhrada za AROM - tento rok se předmět vypisuje konzultačně jen pro studenty, kteří ještě nemají splněný AROM z minulého roku Seznámit studenty s antropologickými přístupy frekventovanými ve vztahu k Romům, s konstruktivistickým pohledem na tvorbu skupin a identit a s hlavními diskursy, které o vymezení Romů soupeří. Antropologické přístupy budou přiblíženy na konkrétních tématech sahajících od klasických témat jako strategie přežití po témata marginalizace a politik současných států a mezinárodních aktérů. Studenti by měli získat kompetenci kritického čtení textů a nakládání s nimi.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Posouzení zadané práce, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta
1) Pravidelné čtení textů na hodinu a účast v diskusích. Nepřipravenost bude zaznamenána bodem mínusovým, aktivita oceněna bodem plusovým. Texty najdete každý týden na STAGu. 2) Každou hodinu budou probíhat diskuse kritických čtení textů, jejichž přípravu bude mít na starosti jeden či více studentů. Nejde o "referát", kdy všichni jen mlčí a poslouchají, cílem je umět o daném textu diskutovat se mnou a s ostatními. 3) Argumentativní esej na Vámi zvolené téma v rozsahu min. čtyř stran. Ukázku z minulého roku dám na STAG. Mělo by jít o souvislý text, který má hlavu a patu, žádná shrnutí literatury. V eseji byste měli citovat minimálně dva texty z hodin plus jeden navíc odjinud, aby se ukázalo, že máte přehled o literatuře (citace rozhodně nemusí být rozsáhlá, ale měla by dávat smysl). Odevzdat ji do konce výuky, ale raději dříve tak, abyste stihli její případné přepracování ve zkouškovém období. Text s poznámkami vracím skoro pokaždé, abyste měli zpětnou vazbu a abychom se přiblížili redakční práci. Na tomto textu si můžete vyzkoušet aplikovat i některé teorie z TESANu a TESAS aneb umíte teorie, o kterých jste se učili, aplikovat na nějaké konkrétní téma?
|
Doporučená literatura
|
-
texty k jednotlivým hodinám budou vyvěšeny.
-
Gay y Blasco, P. Gypsies in Madrid: Sex, Gender and the Performance of Identity. Oxford. Berg..
-
Okely, J. The Traveller-Gypsies. Cambridge: Cambridge University Press..
-
Stewart, M. Čas Cikánů.
|