Předmět: Antropologie a Romové

« Zpět
Název předmětu Antropologie a Romové
Kód předmětu KSKA/AROM
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Synková Hana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Přístupy k poznávání Romů v minulosti a v současnosti. První antropologické práce. 2. Výzkumy v česko-slovenském prostoru. 3. Reflexe výzkumů "když děláme antropologii za humny" 4. Sociální konstrukce reality a diskuse kolem vymezení Romů 5. Strategie přežití 6. Bohatství/chudoba a sociální exkluze 7. Marginalizace a její překonávání 8. Politiky vůči Romům český kontext 9. Politiky - zahraniční 10. Školství aplikovaná antropologie 11. Nevládní organizace, romské politiky 12. Gender a performance

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody samostatných akcí
Výstupy z učení
Seznámit studenty s antropologickými přístupy frekventovanými ve vztahu k Romům, s konstruktivistickým pohledem na tvorbu skupin a identit a s hlavními diskursy, které o vymezení Romů soupeří. Antropologické přístupy budou přiblíženy na konkrétních tématech sahajících od klasických témat jako strategie přežití po témata marginalizace a politik současných států a mezinárodních aktérů. Studenti by měli získat kompetenci kritického čtení textů a nakládání s nimi.
- Schopnost uvažovat nad články a napsat krátký koherentní text.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta, Rozhovor

Pravidelné čtení textů na hodinu a účast v diskusích. Nepřipravenost bude zaznamenána bodem mínusovým, aktivita oceněna bodem plusovým. Texty najdete každý týden na STAGu. 2) Každou hodinu budou probíhat diskuse kritických čtení textů, jejichž přípravu bude mít na starosti jeden či více studentů. Nejde o "referát", kdy všichni jen mlčí a poslouchají, cílem je umět o daném textu diskutovat se mnou a s ostatními. 3) Argumentativní esej na Vámi zvolené téma v rozsahu min. čtyř stran. Ukázku z minulého roku dám na STAG. Mělo by jít o souvislý text, který má hlavu a patu, žádná shrnutí literatury. V eseji byste měli citovat minimálně dva texty z hodin plus jeden navíc odjinud, aby se ukázalo, že máte přehled o literatuře (citace rozhodně nemusí být rozsáhlá, ale měla by dávat smysl). Odevzdat ji do konce výuky, ale raději dříve tak, abyste stihli její případné přepracování ve zkouškovém období. Text s poznámkami vracím skoro pokaždé, abyste měli zpětnou vazbu a abychom se přiblížili redakční práci. Na tomto textu si můžete vyzkoušet aplikovat i některé teorie z TESANu a TESAS aneb umíte teorie, o kterých jste se učili, aplikovat na nějaké konkrétní téma?
Doporučená literatura
  • Gay y Blasco. Gypsies in Madrid: Sex, Gender and the Performance of Identity. Oxford. Berg..
  • OKELY, J. The Traveller-Gypsies. Cambridge: Cambridge University Press..
  • STEWART, M. Čas Cikánů. Brno: Barrister and Principal, 2005.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Sociální antropologie (2013) Kategorie: Sociální vědy 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní